G.E.N.G

nuffnang

Sunday, December 28, 2014

part 2 : road to japan (day 1-depature)

flight kteorg 7 dec 2014 - 0045 / 12.45 a.m.

so, maknanya 6hb tu lagi dah kena gerak menuju ke airport sebab tgh malam tu dah masuk 7 dec...
memandangkan 5hb tu aku still di klinik untuk follow up, jadinya 6hb tu la baru slow2 ke KL...kalau ikut plan asalnya 5hb tu drive ke KL & stay rumah sewa aku..tapi tu la kan...kita hanya mampu merancang tetapi Allah sebaik-baik perancang...

6hb tu aku amik bas dari temerloh ke KL dalam kol 1 tgh hari..pada mulanya nak drive tapi rasa malas sebab nak drive sorang2...lagipun xnak badan penat sgt sebab perjalanan aku jauh lagi hari ni...turun kt jalan pekeliling...amik LRT dari situ terus ke KL sentral...fefeeling mcm dalam amazing race je rasa dengan beg gedabak kat belakang ni...hehehe...

sampai KL sentral aku solat dulu siap2...dari sini boleh direct terus ke KLIA2..ada tiga cara sama ada dengan teksi, bas shuttle or monorel...rate teksi aku x sure bape...kalau bas shuttle ni ada setiap setengah jam..perjalanan amik masa dalam lebih kurang 1 jam 15 minit...bergantung kepada keadaan trafik...kos cuma RM10...monorel pulak amik masa dalam 35 minit untuk sampai & kos lebih kurang RM30++...sesuai untuk orang yang nak cepat ke airport...macam aku ni nak naik flight tgh malam..so, amik bas shuttle je la...santai...tak perlu kelam kabut..jimat pun jimat...bas macam bas ekspress...bas ada dari kol 3 pagi sampai 12 tgh malam dari KL sentral..dari One Utama pun boleh jugak cuma aku x sure kat mana lokasi menunggu... boleh refer sini ----> jadual bas

kalau tak tahu nak naik kat mana bas ni, sila jgn segan silu bertanya kat kaunter pertanyaan tengah2 dlm KL sentral tu...untuk ke tempat bas shuttle ni, korang kena keluar kt gate tepi tangga utk ke NU Sentral...dari gate situ, korang kena turun ke bawah lagi...haaaa...kat situ la lokasi bas shuttle tu drop/ amik penumpang...malu bertanya sesat jalan...aku pun mula-mula sesat jugak tapi bukan kes malu nak bertanya tapi kes salah faham arah...hahaha..

elok aku siap solat, ntah kenapa x sedap badan sgt...dari dalam bas nk ke KL lagi da...masuk toilet cek rupa2nya incik period mari T_T...kalau secara fizikalnya, aku tak de la susah2 nak solat sebab dapat cuti ni tapi secara mentalnya, aku nak kena mengharungi kesakitan senggugut...mmg cis sangat...expectation lambat lagi sepatutnya berlaku...tapi aku syak kes platelet aku yg mendadak sampai 600++ ni yang menyebabkan berlakunya period ni...ye la...nk turunkan platelet tu bagi normal..maka dengan itu, gugurlah period ni...wakakaka...memandai aku jerrr...

ok dah...stop kisah period...hahaha...

sekarang dari KL sentral terus direct ke KLIA2..memandangkan dah 2x naik bas tambah 1x LRT, perut aku mulalah mogok lapar...member pun dalam perjalanan lagi masa ni...nak makan sorang2 memang x best...so, penyelesaiannya ialah maggi hot cup!slrupp...slrupp..abes secawan...rasa macam nak tambah lagi je tapi mengenangkan harga boleh tahan mahal dari harga asal, kita cancel dulu niat tu...pasni nak makan2 lagi dengan member2 pulak..


sebelum masuk imegresen, opkos la melantak lagi sekali..lapar ooiii..mujurlah masa kat sana perut aku x buat giler nak lapar menggila macam ni...naye weyh...gigih cari nasi kat food court sebab konon2nyer takut tak jumpa nasi sesedap kat Malaysia ni (memang poyo sangat bunyinya tapi memang tu pun hakikatnya...)..padahal pergi pun x sampai seminggu benornye..saje emosi lebih..

selfie sepukul sambil berbincang nak makan malam kat mana...


nasi lemak rupa cenggini pun ada dekat RM11..lauk sambal sotong jenis rendam tu..rasa pun ok la cuma pedas sket..

siap makan rehat2 jap pastu jumpa family member aku dulu...and then terus gerak ke balai perlepasan..kuuusssss semangat jauh rupa2nya nak sampai kat tmpt nk berlepas & imegresen...mujur gerak awal..kalau tau mau kelam kabut berlari...memang jadi amazing race sungguh la...tapi rezeki kteorg agaknya kot masa ni...masa tengah berjalan nak ke gate perlepasan tu, ada sepasang suami isteri lebih kurang sebaya parents aku jugak rasanya nak ke menghala ke tempat yg sehala dengan kteorg...

ada kereta buggy yg nak bawak suami isteri tu & kterog pun ditumpangkan sekali...shiiiuuuuuuu...laju jugak si buggy ni gerak..dah ler seat aku paling belakang & membelakangi driver...terasa la jugak gayatnyer...oh yer...buggy ni lebih kurang macam kenderaan yg korang naik pegi jalan2 dalam zoo tu...kalau dlm zoo tu slow motion je gerak tp kat sini laju la jugak...x sampai 5 minit rasanya dah boleh sampai kalau nak dibandingkan berjalan kaki..


 kualiti gambar x bape power sebab x sempat nak tukar setting hp ni haaa...



autogate utk warganegara Malaysia only...letak passport, scan & masuk...lepas tu terus gerak ke bahagian imegresen...since kteorg ni backpackers je, so, jumlah bahan cecair yg boleh bawak dalam beg tak boleh sembarangan je..x boleh lebih...nanti kena rampas mcm perapi tanpa bila sunsilk aku tu haaa...tersilap amk yg botol besar sedangkan yg botol kecik aku pegi tinggal kat rumah...5 hari kat sana kering abes rambut aku...takyah g saloon utk blow rambut da...hehehehe...


sila ikut peraturan yerrr...


selfie dua pukul sebelum masuk dalam belon...hakikatnya memasing dah nak rabak mata tahan mata sebab ngantok giler dah ni...tambah ngan kepenatan dari siang hari tadi nak boleh sampai ke sini...

elok lampu dalam kapal terbang padam je terus tumbang tido belaka...penat ooooiii dengan pikul beg besar lagi maha berat ke sana ke mari...sampai ibu pun cakap beg dengan tuan dah nak sama besar...apakan daya...daku ni kecik sangat saiznya...awas! kecik bukan tanda lemah hokkkaaayyyy!!! *tetibe emosi*

dalam mamai nak tertido tu, pramugari dok edar2 borang kat semua penumpang...kena isi utk serah kat imegresen jepun pulak nanti..deklarasi  jenis barang2 yg kita bawak...duit banyak mana pun kena bgtau...yang tak tahan tu alamat tempat nak tinggal kat sana pun kena nyatakan sekali siap dengan nama tuan rumah in case kalau bukan tido hotel...fuuuuuhhhh...so, sape2 nak ke jepun tu, make sure tau alamat tempat tinggal korang kat sana nanti...


flight ni amik masa lebih kurang 8 jam utk sampai tapi kteorg sampai awal dari waktu yg dijangka tiba...atas awan pun rempit eh? hehehe...alhamdulillah selamat sampai walaupun dalam kepala dok terbayang kisah kapal terbang hilang sebenarnya..memang waktu tido yg ideal sangat la tapi sengal badan tu jangan tanya la...abes lunjur & regang badan da tu...pilot announce suhu semasa ialah 4 darjah celcius..



walaupun matahari memancarkan cahaya, tak terasa pun hangat cahaya matahari...aku dah ler lupa pakai inner macam yg aku citer dalam part 1 tu...turun dari kapal terbang tu kena jalan kaki sket utk naik bas shuttle pergi ke bahagian imegresen...menusuk kalbu jugak sejuknya..padahal jalan beberapa langkah sangat pun...ye la kan...first time la katekan nak merasa suhu sesejuk gitu...

setel bahagian imegresen terus cari tempat pick up portable wifi & beli kad utk naik train seperti yg dah diceritakan dalam part 1...since member aku, Wani, yg stay kat jepun tu ada exam pagi ni, maka dia xdpt la nak pick up kat airport..so, kteorg rayap2 dulu sementara tu...rayap kat mana? stay tune to part 3...

see ya!

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com