G.E.N.G

nuffnang

Sunday, December 14, 2014

resepi : udang goreng kunyit

sebenarnya aku sendiri tak tahu nak letak nama apa untuk resepi ni..
asalnya aku niat nak buat paprik tapi entah macam mana boleh terlupa metadologi nak baut paprik...
capai henpon konon2 nak google resepi tapi henpon habis bateri pulak..
nak bukak laptop semata-mata untuk google resepi?
memang tak la...abes aku merewang mengadap benda lain nanti...



so, kesudahannya, aku masuk segala yang aku rasakan sesuai...
gedebuk gedebak semua bahan...
maka jadilah masakan ni...
kira resepi hentam sajalah labu...
tapi dun worry...
rasa memang best...
aku nak hentam pun xde la main hentam keromo je...
kalau aku main bedal hentam ntah pape ni, masuk masterchef kompem nak ujibakat pun x lulus...
hahahaha.. *tetibe je*

resepi ni aku buat untuk 2 orang makan je...tak boleh buat banyak sebab aku allergi makan seafood...


bahan-bahan :
15 ekor udang
1/2 bawang holland (potong bulat2)
3 ulas bawang putih (hiris)
5 ulas bawang merah (hiris)
1 cm halia (hiris)
sebatang serai (ketuk)
5-6 helai daun limau purut (hiris halus2)
cili boh
sos tiram
cili padi (tumbuk)
serbuk kunyit
garam
minyak masak

cara-cara :
1 -  gaul udang dengan serbuk kunyit & garam secukup rasa.
2 - panaskan minyak secukupnya untuk menumis bawang putih, bawang merah, halia, cili padi (kalau suka pedas) serai & daun imau purut. tumis hingga bawang jadi sedikit layu.
3 - masukkan 1-2 sudu sos tiram. kemudian, masukkan 1 sudu cili boh.  gaul sebati.
4 - masukkan bawang holland & gaul hingga separuh layu.
5 - masukkan udang. masak sehingga udang bertukar warna kemerahan. tak perlu masak dengan api terlalu besar atau masak terlalu lama sebab akan mengurangkan kesedapan rasa udang.
6 - siap untuk dihidang.

selamat mencuba!
sekian dari dapur Chef Miss S yg berkepul-kepul asap!

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com