G.E.N.G

nuffnang

Thursday, December 1, 2011

kempen derma darah

aku ada sorang adik laki yg sgt takutkan darah...
aku penah tolong pukulkan nyamuk kat tgn dia...pastu cepat2 dia suruh aku bersihkan darah yg nyamuk tu da sedut...
alasan dia sebab pening tgk darah tu...

*tapi kan, skali nyamuk sedut darah kita ni bpe byk la sgt kn? nk lumur atas duit 10 sen pun belum tentu penuh*

agak kritikal gk kn ketakutan dia ni terhadap darah kan?
tu belum baca lagi kisah dia excident dlu...
sila KLIK DI SINI pada yg xtau lagi pasal ni...

semalam tanggal 30 november 2011, adik aku yg sgt takutkan darah ni berjaya dengan selamatnya menderma darah...
seyes aku x percaya mula-mula tu...
aku tau ni pn lps tgk status awek dia kat fb...


bwh ni antara member2 dia yg comment...rata-rata yg comment x percaya yg adik aku ni pegi derma darah sebab ramai yg tau adik aku ni boleh pengsan sebab tgk darah...



aku pun tunggu mlm sket utk tgk gambar adik aku tu pegi derma darah...
tunggu punya tunggu, maka gambar yg paling epic lagi bersejarah telah pun di'upload'...

siap boleh posing senyum lebar lagi...
da x takut ke dik???

memandangkan aku tgk fb adik aku ni sunyi je, aku pun sms dia...
ntah pengsan plak ke kt bilik dia sape tau kan...
dia kata dia da penah derma darah dlu masa form 5...
*bia betik bdk ni?*

dia kata  x rasa nk pengsan mungkin sebab suasana tempat tu...
aku pun bagi kat dia,
"da ada awek ko kat tepi xkn nk pengsan plak..."
adik aku boleh jawab,
"awek tu energy tambahan...sebab tu x pengsan"

*sengal punya bdk +___+*

so, kesimpulannya, sama-samalah kita menderma darah kepada yg memerlukan bagi yg ckup syarat tu...
pe syarat nk derma darah?



1. Sihat tubuh badan / tidak mengidap sebarang penyakit.

2. Berumur 18 tahun hingga 55 tahun.
(Individu yang berusia 17 tahun perlu keizinan ibubapa)

3. Berat badan 45 kg ke atas.

4. Tidur berterusan melebihi 5 jam.

5. Telah mengambil makanan/sarapan sebelum menderma.

6. Tidak mengambil jenis ubat tertentu dalam tempoh
seminggu.

7. Bagi wanita : -
i. Tidak mengandung
ii. Haid selepas hari ke–5/seminggu
iii. Tidak menyusu anak

8. Tidak menjalani pembedahan, bersalin atau menerima
pemindahan darah dalam 6 bulan lepas.



syarat-syarat ni bukan untuk menakutkan kita tetapi sebagai langkah berjaga-jaga kepada kita untuk mengelakkan kesan sampingan selepas kita menderma darah...
darah tu kan penting sebab darah tu la yg bekalkan oksigen kat seluruh tubuh bdn kita...

bagi sape yg nak nampak awet muda sebabnya sel2 darah yang baru akan terhasil selepas kita derma darah...
saya sendiri pernah menderma darah...
mmg x dinafikan org yg da selalu menderma darah ni memang nampak muda...

p/s : masa pergi derma darah dulu, doktor yg jaga masa tu cakap kat aku selalunya lagi ramai perempuan yang menderma darah berbanding lelaki...adik aku yg takut darah pun mampu menderma....korang bila lagi???

by : serangkai 1

2 comments:

  1. woooww.. memang muke photostat laa ko ngn adik ko.. >__O

    ReplyDelete

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com