G.E.N.G

nuffnang

Saturday, April 28, 2012

dugaan hidup

hidup ni memang penuh dengan dugaan...
sebab dugaan yang datang tu jugak lah da membuatkan aku x sempat nak meng'update' blog ni seperti selalunya...

*errr...ada kaitan ke?*

well...
hidup di perantauan jauh dari keluarga memang banyak cabaran....
kalau dulu pegi sekolah boleh lagi parents datang hantar...
tapi sekarang semua kena buat sendiri...
paling aku x suka kena basuh baju sendiri la...
kat rumah sendiri pakai mesin basuh automatik...
tinggal je mesin tu tup-tup da siap...
tinggal menyewa ni mana mampu nak ada mesin basuh camtu...
suma manual...hehehe...
even kalau kena jalan kaki sekalipun tetap harus ditempuh sebab aku nak abiskan blaja dengan cemerlang...
takkan la baru kena jalan kaki sket pun da tergugat jiwa nak pergi kelas kan?

hidup kalau nak senang sepanjang masa memang xde cabaran...
nanti susah sikit da nak merengek sana sini...
complain sana sini...
dulu masa sekolah cikgu ada pernah bagitau kalau nak tengok kawan kita ni kawan sejati ke tak kita tengok masa tgh camping...
sebab pe?
sebab masa tu kita akan dapat tgk diri sebenar kawan2 kita...
well...memang tak dinafikan pun fakta tu...
aku sendiri pun da pernah alami semua tu...

kadang2 tu ada jugak jenis yang berkawan untuk menjaga kepentingan peribadi semata-mata...
kalau kita ni xde pape yang dpt memberi sumbangan untuk menyenangkan hidup dia, tunggu masa je la untuk ditinggalkan...
ada yang kata kat aku untunglah dpt bf yang ada kereta...
nak pergi mana2 blh suruh bf bawak...

kalau aku ada kereta camni, agak2 aku jadi rebutan x?
mesti ramai yang nak  kawan dgn aku nanti...hahahaha

err...
baru bf je pn...still belum jadi husband aku lg...
dia tu still hak milik family dia lg & kita xde hak pun lagi atas dia...
boleh suruh bf bwk nak pergi mana2?
come on la...
dia bukan org suruhan aku untuk angkut aku pergi mana2 yg aku nak...
one more thing, aku bukan pilih dia untuk disuruh2 camtu...
aku bukan jenis pilih bulu untuk kepentingan peribadi...
aku cukup sifat lagi kudrat aku ni untuk usaha sendiri...
mana yang mampu kita buat sendiri tu x payah la nak menyusahkan orang lain...
kan?

sama2 tgh belajar...
hidup pun biarlah berpada-pada...
orang tua2 kata pakai baju ukur kat badan sendiri...
hidup biarlah pada kadar kemampuan kita...
nak bercinta pun korang punya pasal la...
tapi had & batasan tu kena ada gak...
sama-samalah kita saling memperingati...

nak bercinta x payah nak over sgt la mcm gambar ni

kadang2 rasa penat dengan hidup yang banyak sangat dugaan ni...
x nak dugaan hidup jadi orang gila je...
buat je pe yg kita suka & x payah dok pikir masalah sana sini...

bagi aku, dugaan hidup tu yg buat kita lebih menghargai kehidupan kita...
dugaan juga buat kita lebih berani untuk menghadapi masa akan datang...
malah dugaan yg dtg jugak mengajar kita untuk lebih mengenali siapa sebenarnya yang ada di sisi kita di saat kita betul2 memerlukan bantuan...

sekian dari aku...

*ter-emo sket entri lpas lama sangat x meng'update' blog ni*

by : serangkai 1

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com