G.E.N.G

nuffnang

Thursday, December 27, 2012

pengembaraan menaiki kereta api : part 1

sape kat sini belum pernah merasa menaiki kereta api???

ada la satu hari tu, aku ajak adik aku naik kereta api...

aku : adik, best naik kereta api...
adik : ye ke? 
aku : betullah...bila ko nak naik kereta api nanti, ko bwk makanan byk2 siap2...dlm kereta api memang ada jual makanan tapi harga dia mahal gler la...

tiba-tiba, ibu datang mencelah kat kteorg...

ibu : awak tu gi mana-mana pun asyik nak makan je...
aku : bese da tu...hehehe

well...aku dgn makanan memang x boleh dipisahkan...
aku nak share sedikit sebanyak pengalaman aku mengembara dengan kereta api... *mengembara la sgt...kekeke*

1# masa kecik-kecik
dulu zaman aku belum ada adik lagi, kteorg balik kampung dgn kereta api...masa tu aku tinggal kat JB...kampung belah abah aku dkt johor gak tp belah ibu dekat pahang...memandangkan masa tu belum ada kereta lagi, kteorg balik pahang nek kereta api...ni pun abah aku yg cte...aku mana la nak igt...kecik sangat masa tu...

2# sekitar thn 2005/2006
aku x igt sgt exactly thn berapa...waktu ni kteorg da tinggal kat pahang...masa ni aku ngn 3 org lg adik aku terpaksa balik kampung kteorg kat Johor tu dgn kereta api sebab kete kami x muat dgn saiz kteorg yg da semakin membesar ni...masa tu family kteorg guna kereta Kia Rio & campur aku ngn parents aku skali ngn adik2 aku adalah 8 org...kalau setakat nak gi kua bandar blh lagi la nk tahan bersendat dlm kereta tapi utk travel 5-6 jam tu memang x la..

cmni la rupa kereta Kia Rio tu...
yg luas bab kete ni bonet dia je...
seat dia sama je mcm kereta len

so, dgn kuasa veto yg abah aku ada, aku dgn 3 org adik aku dikerahkan utk naik kereta api dari Mentakab sampai ke Kulai...abah aku da tanyakan siap2 kat kaunter tiket tu sama ada kteorg perlu tukar train kat Gemas sebab zaman dulu-dulu memang Gemas tu tempat pertukaran train...maknanya, kalau nak ke utara, aku kena turun kat Gemas & amik train lain ke utara...luckily, org kat kaunter tu kata da x pyh tukar2 train...dok je diam2 dalam train smpai ke Kulai nanti...

sebelum nak naik train tu, abah aku suruh aku beli bekalan minuman ngn makanan siap2...ada plak kedai india je masa tu...aku da la x tahan ngn bau-bau herba tu, cpt2 grab mana2 yg patut...dgn bijaknya, aku pergi beli air cap badak 2-3 botol dgn alasan aku x jumpa air mineral...padahal ada je dpn mata tp sbb dok tahan hidung ngn segala macam bau-bauan, aku da x nampak bnda yg patut aku beli...bising gak adik2 aku sebab air cap badak tu bpe byk sgt la air dlm satu botol tu kan...aku pun bls la balik, "lebih baik ada air cap badak ni drpd xde air terus nak minum nanti"...senyap terus...tanda terima saranan aku la tu...hahaha...

memandangkan kamera ada ngn kteorg, bergambar sakan la dlm train ni mcm org jakun...kekeke...da la kamera tu xde anti-shake...jap2 bergegar gambar...dlm train tu lapa ngn haus jgn ckp la...abes suma stok yg dibeli kena bedal...bila ada org dtg menjual lalu lalang dlm gerabak, pikir 2-3 kali gak nak beli sebab mahal...duit yg abah bagi utk belanja makan pun kena belanjakan betul2...kang sehelai sepinggang kteorg dlm ni...sampai kat Gemas, train ni berhenti agk lama...x igt bpe lama...aku dgn adik aku turun stesen tu utk rembat makanan sebab kteorg suma da lapo...sepantas kilat aku grab mana2 nasi lemak, roti, air yg ada sebab aku takut kena tggl ngn train..nak kejar balik susah oo...

kat bangunan ni la aku membeli-belah makanan
sepantas kilat mcm peserta explorace...
gambar ni pak cik google bagi pinjam...

bila da makan minum, mestilah nak membuang...da la dlm gerabak ni ada air-cond...lagi la membuak-buak rasa nak terkencing...masa ni ada dkt 2-3 jam lagi sebelum nak sampai..bukan aku sorg je yg nak terkencing, ngn adik aku lg 3 org tu pun sama...kereta api ni bukan macam naik bas kte blh mntk berhenti kencing...masa ni kteorg memang noob gler la xtaw pun dlm kereta api ada toilet...da la kereta api ni delay sebab nak bagi laluan train dari selatan lalu dlu...lagi la melambatkan kteorg utk sampai ke destinasi....

bila sampai je Kulai, kteorg cepat2 cari abah yg da tunggu kteorg kat stesen tu...mmg nak retak sgt2 da  dok tahan kencing berjam-jam...hari2 wat gni memang boleh dpt batu karang...bila naik je kereta, aku ckp kat abah bwk kteorg kt toilet yg terdekat dgn stesen kereta api ni...nasib baik ada stesen minyak dkt area tu...abah aku brek je, serta-merta kteorg suma turun & berlari cari toilet...adik aku pun sampai nak terlanggar org sebab berlari x tgk kiri kanan...

bila dah lega tu, masuk je kereta, abah aku tanya...

"apesal tahan kencing? npe x kencing je masa dlm kereta api tu?"

kteorg pun jwb la...

"mana tau ada toilet dlm tu...tu yg tahan je kencing ni..."

sampai rmh atok, kteorg kena gelak sebab g thn kencing berjam-jam sebab xtaw kewujudan toilet dlm kereta api tu...

3#sekitar 2006/2007
macam bese, kteorg 4 beradik kena balik kampung dgn kereta api sebab kereta x muat...masa ni da x wat pe'el tahan kencing sebab abah aku kata ada toilet dlm ni...so, bila terasa nak terkencing tu, aku arahkan adik laki aku pergi jenguk kt hujung gerabak cari toilet memandangkan masa ni dia pun nak g toilet gak...

ni suasana dlm kereta api kelas ekonomi...
siap ada air-cond lagi...mmg selesa...
gambar ni belas ehsan pak cik google jugak...

bila dia balik kat seat dgn muka bahagia, mmg kompem ada toilet dlm ni...adik aku bg direction kat mana toilet tu & aku pun terus lah pergi menyahut panggilan alam tu...tapi, masalahnya, sikit punya susah nak membuang dgn keadaan bergerak-gerak tu...bukannya train tu nak berhenti sekejap semata-mata aku nak kencing...mcm pergi kencing masa tgh gempa bumi je...goyang sana sini...jap2 terhantuk kat dinding...toilet tu plak bknnya luas sgt pun...ngam-ngam je bila masuk...mujur aku ni saiz mini...saiz mini mcm aku ni pun da terasa sempit dok dlm ni...

nak beli makanan pun aku da x takut2 lagi sebab da tau range harga makanan dlm train ni...so, trip kali ni senang ati sket dari yg sebelum ni....

to be continued to part 2....

by : serangkai 1

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com