G.E.N.G

nuffnang

Wednesday, August 3, 2011

pengalaman puasa

sebelum baca entri ni, aku ada beberapa soalan untuk korang...
1) umo bpe baru korang blaja puasa?
2) umo bpe baru dapat puasa penuh sebulan?
3) penah ngelat masa puasa x?
4) korang penah request pape x kat family korg kalau korg dapat puasa penuh?

<>
<>
<>
<>
<>

da jawab simpan dalam ati...

masa mula blaja puasa
aku mula blaja puasa masa umo 7 tahun...masa tu sekolah sesi petang...bgn subuh2 ni mmg x penah la...tapi ada keinginan nk puasa...so, ble bgn tdo je aku akan cari ibu...



aku : ibu, kakak nk puasa...nk sahur...(perhatian...masa ni da kol 8-9 pagi da pn...)
ibu : pegi tgk kat meja tu ada pe...mkn & minum kenyang2 

bila da semakin tghhari....aku da kena pegi sekolah...

aku : ibu, kakak lapa la...nk berbuka boleh?
ibu : pegi lah makan nasi kt meja tu...

*mmg dari kecik kuat makan rupanya*

bila da reti nk puasa
masa ni umo da 8 thn...masa ni puasa tgh sekolah...sekolah aku plak da la jauh benor masa tu...al-maklumlah masa ni aku ngikut je blaja kat sekolah yg ibu & abah aku ngajo...x kira la jauh ke dkt...blk sekolah mmg seyes penat gler la...


so, ble balik sekolah je aku selalu merengek nk berbuka...lagi2 ble tgk adik2 aku bersantap...megi je pn padahalnya...terliur bukan maen...sudahnya, masa ni aku cuma puasa hari sabtu & ahad je...tu pun sgt terseksa jiwa & batin aku tgk adik2 aku yg len x puasa...


penah skali tu aku merengek2 nangis nk berbuka ble tgk adik aku makan ubi kayu rebus...saya ulang...terliur ngn ubi kayu rebus...padahal masa tu da dekat benor nk berbuka...jenuh la abah aku pujuk bagi tahan...dpt gk aku selamatkan puasa aku masa tu...

bila da reti puasa penuh
aku berjaya puasa penuh masa umo 9 thn...masa ni fulltime tgh cuti sekolah...aku pun abeskan pose kat umah atok ngn sepupu2 aku & sorg adik aku...parents kteorg suma tgglkn kteorg kat rmh atok...raya baru dorg suma dtg balek...

nk abeskan sebulan puasa tnpa parents ni mcm2 la kteorg wt...gaduh sma2 kteorg tu mmg xdpt lari la...aku kn nakal...so, utk abeskan sebulan puasa ni kteorg wat kuih raya utk jual kat org....hebat kan???baru umo 9 tahun da start meniaga...

atok cma ajar kteorg cmne nk wat...antara yg kteorg jual tu bahulu & rempeyek pelbagai jenis kacang...kteorg just setelkan smpai abes, pack & jual...jual plak masa tu dari rumah ke rumah...mmg energetic gler masa tu...masa ni gk la aku mintak kat abah duit raya rm20 klu aku dpt puasa penuh...masa ni dpt rm10 pn rs cm da kaya benor...



tu la antara sedikit sebanyak pengalaman puasa aku bila baru nk mula blaja puasa...korang plak cmne???


by : serangkai 1

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com