G.E.N.G

nuffnang

Sunday, January 6, 2013

pengembaraan menaiki kereta api : part 3

yg da miss part 1 & 2 blh baca kat sini -----> PART 1 , PART 2

Kita sambung story lagi...

baru-baru ni aku ada trip naik kereta api lagi...
actually x rancang pun...men terjah je...
sebelum krismas baru-baru ni, aku ada pergi kenduri kahwin kawan kt area skudai...
kalau ikutkan plan, kteorg pergi satu kete ni dtg sehari sebelum kenduri...and then, after kenduri tu terus nak cabut balik pahang cepat2 sebabnyer ada sorang member dlm kete ni nk pergi fitting baju kahwin...

mula2nya aku on je ngn plan tu...
but then, mlm before kenduri tu, badan aku rasa melayang-layang je...
jln pun rasa mcm x pijak bumi...
bgn esok pg tu pun aku still x selesa lagi...
aku maybe jadi cmni sebab mabuk nek kereta sebab aku dpt seat dok bhgn tgh...
biasanya, asal naik kereta ke, van ke, bas ke...aku lagi prefer dok kat bghn tgkp utk elak aku x rasa pening...
da aku penumpang last skali naik, layankan je la dok tgh pun...

next day, classmates aku dari Batu Pahat dtg kat tmpt kteorg tdo mlm tu before ramai2 pergi kenduri...
actually, kawan aku yg kenduri tu ada bagi sebuah homestay utk kteorg bermalam...
since diaorg dari batu pahat, aku rasa macam nak wat plan yg drastic sket...
aku kan selalu naik kereta api trip Kulai-Mentakab...
so, aku call rmh atok aku utk bgtau yg aku akan bermalam kat sana for few days..
da dpt green light utk balik kampung dari parents, aku bgtau la yg aku akan balik pahang nek kereta api...

ibu mcm x bpe yakin aku nak naik kereta api sorang2...
so, aku convince ibu yg aku blh buat...
aku bgtau x larat nak balik terus sebab da mabuk darat mcm pe ntah da masa tu...
aku jln pun rasa mcm angkasawan jln kat bulan...terhuyung-hayang je...
after kenduri tu, kteorg singgah rmh classmate kat Pontian...
pom pang pom pang mkn minum kat sana terus member2 aku yg lain anta aku kat rmh atok aku & diorg pun balik Batu Pahat...
mknan yg dihidang kat rmh member aku tu best tp sebab aku da mabuk camni, perut raksasa aku ni x bpe nak menelan byk sgt...rugiiii...

bila da kat kampung, aku mintak tlg cousin utk belikan tiket...
nama pun drastic plan...selambe je x pegi cari tiket siap2...
mana x nya, masa tu mggu Krismas...
buatnyer tiket sold out, kang jenuh la aku nak merangkak sampai Pahang...
cousin aku bgtau ada 2 trip...
satu pukul 6.30 pg & satu lg 9.00 pg...

aku of course la mau trip yg 9.00 pg tu..
6.30 pg tu aku baru merangkak-rangkak bgn...
even stesen tu dkt pun, xnk la menyusahkan pak cik aku utk anta aku pg2 buta camtu...
but then, trip 9.00 pg tu tiketnyer kena beli esok pagi...

sebab pe kena beli sebelum naik tu??
tgk betul2 kt gambar tiket ni...




Koc = gerabak

xde nombor gerabak, xde tulis tempat duduk...
aku pun tertanya-tanya gak kenapa...

aku : pak ngah, trip ni xde nombor gerabak ngan tempat duduk
pak ngah : memang la...gerabak pun ada dua je...mcm yg nurul ngn nua naik dulu la...nanti kereta api sampai, cepat2 cari tempat duduk...nanti xde tempat duduk plak...
aku : errrr....

ini memang mencabar...
kulai - mentakab lebih kurang 6 jam jugak la...
belum tambah tolak dgn delay mana-mana lagi nanti...
kalau x dapat seat mmg masak jugak la...

bila kereta api sampai je, pak ngah terus aim suruh aku dok kat mana...
nasib bek bwk beg sandang je seketul...
dpt seat tapi bkn tepi tingkap...
mabuk gak kejap...
bila ada org turun, aku cpt2 tukar seat...
memandangkan makanan xde dijual dlm train ni, pak ngah belikan aku nasi lemak siap2 sebelum naik...
ikutkan hati, aku nak 2 bungkus....hehehe
bese la perut raksasa aku ni mana reti mkn sket2...
tp segan la plak nak wat gaya raksasa aku ni...

ingat lagi masa kat PART 1, aku xtaw kewujudan toilet dlm kereta api?
ni la rupa toilet dlm kereta api...
gigih gler aku snap even bila dok dlm ni bergegar mcm gempa bumi... 
*hiperbola di situ*




view dari tingkap toilet...hehehe

masa kat gemas, kereta api ni delay dlm sejam lebih...ntah apa pasal aku pun xtaw...
yg aku tau, masa tgh delay tu, gerabak pemandu bercerai dgn gerabak penumpang...
xtaw la mana pergi gerabak tu...
tiba2 je bersambung balik dgn gerabak kteorg...

masa tgh delay tu, aku snap la gambar sket2 sekitar stesen tu..
konon2 mcm pelancong yg jakunis sana sini nak amik gambar...kekeke...
tgh seronok amek gambar, tbe2 ada sorang mamat ni ajak aku pergi makan...

nak ikut??
mmg x la...watnyer masa aku makan dia ltk pape ke...jampi pape ke...
da la dlm train dok senyum2 kat aku...
scary kot...
aku pun terus stop amik gambar & pergi balik kat seat aku wat2 baca paper...
da la masa ni org x bpe ramai da...
memandangkan trip ni blh suka2 ati ndok seat mana-mana, aku pun cari la seat yg tersorok sket dari kena duduk menghadap dgn org pelik tu...

ni gambar-gambar yg sempat aku snap before diganggu org pelik yg lagi misteri tu...

ni view masa tgh delay kat gemas

stesen gemas yg tgh di'upgrade'


view dlm train...F.Y.I trip ni train xde air-cond...

mengkarak : last stop before sampai destinasi dituju
jalan kena tutup sebab bagi laluan kat kereta api

brader baju biru tu yg bertugas kawal lalu lintas kereta api...
nak kena delay ke pe brader  baju biru ni yg akan
 bagi signal kat pemandu kereta api

nasi lemak yg telah dihabiskan...kekeke
lps ni xmo da naik trip bajet ni...
len kali trip bajet ni akan jadi last choice kot...
x berapa selesa sgt sebab xde air cond + seat suka ati...
nasib la kan nak sgt tiket murah...kekeke...
kalau ada peluang lagi utk naik kereta api, maybe nak try trip yg ada katil tu plak...

peace yaw!!!

by : serangkai 1

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com