G.E.N.G

nuffnang

Thursday, October 24, 2013

apa dia BB cream?

hahaha...
skali skala buang tebiat sket kte sembang2 pasal kosmetik sket...

aku benornye bukanlah jenis yg suka men conteng2 muka dgn make up...
antara sebab aku x suka :
- leceh
- kos yg tinggi
- xske wajah plastik
- takut muka aku bertempel jerawat sebab effect make up...hahaha...syg woooo sebab kulit muka aku bkn jenis jerawat tegar...

sblm ni aku prefer pakai lipbalm je bila keluar...
lipbalm plak aku suka jenis yg berubah kaler ikut jenis darah...
bibir pun xde la merah mak ngah sgt...nampak natural sket...
aku x suka pakai lipstick sebab bibir aku jenis cpt kering walaupn da minum air bergelen-gelen...

tp tu la kan...
nk jd cekgu cekgi ni, penampilan kena la jaga jugak kan...
kalau mlm sebelum nk g ngaja tu kena stay up sebab buat keje ke hape, kompem esok pg tu muka sembap sebab x ckup tido...

kalau masuk kelas dgn muka dua posen cmtu, anak murid nk fokus lima sen pun susah...
bukan ler nk suruh jd miss world ble masuk kelas tu tp biarlah penampilan tu nampak kemas lg bermaya...
kalau aku masuk mengaja ngn muka pesen tomboy aku dlu, kompem kena kritik dgn bdk2...hahaha
makanya dgn itu, aku pun usha2 line la mana2 yg seswai dgn kulit muka aku...
xmo try sembarangan sebab aku takut ada side effect...
muka aku xde la halus mulus bebenor tp setakat ni bebas lg la dari masalah yg serius...

jadinya, aku pun try la BB cream sebab ramai yg dok sembang pasal ni...
BB tu short form kpd beauty balms or blemish balms...

kenapa aku lg prefer BB cream?
sebabnya BB cream ni blh cover terus pelembap (bagi muka x kering), concealer (krim utk cover parut), foundation (bedak asas sebelum tepek compact powder supaya tahan lama & nmpk kemas) & sunscreen (cover muka dari kena sinar UV berlebihan atau erti lainnya xmo bg muka jd gelap bila kena berjemur)
dari menepek kat muka smpai 3-4 jenis krim, lebih baik guna 1 jenis yg boleh cover semua skali...
dan yg paling penting, save money woooo...

satu lg, bila pakai BB cream ni, xmo pakai compact powder da pun xpe...
kan jimat tu...
aku ni da la pesen suka bersiap ala2 cowboy...
so, BB cream ni memudahkn urusan aku jugak la...



aku suka dua jenis BB cream ni...
both harga belasan ringgit tiap satunya...
aku kan blaja lg...xkan nak pkai SK-II plak kan...
nk pakai yg mehei2 ni tggu ada gaji sendiri...
pakai baju, ukur kt bdn sendiri la...
kita pakai ikut kemampuan kita...
lagipun, aku jenis yg sayang perut...
maksudnya, aku jenis suka makan...aku lg suka spend duit untuk makan bukan ikat perut tahan lapar...kikiki...

yg garnier tu jenis cair...
sebelah dia tu jenis stick mcm lipstick..
dua2 ngam ngn aku...
so, pakai pun ikut ske ati aku je...
nama pun bersiap ala cowboy kan...hahaha...

tp kalau rasa2 macam kena berjemur lama tu, aku prefer pkai yg garnier sbb SPF dia lg tggi..
makanya, kadar utk sunburn tu dpt la dikurangkan sket...
xde la jd dayang senandung kalau dok bawah cahaya matahari lama sgt...
ape korang igt jadi cekgu cekgi ni xde kena berjemur tgh panas jgk ke...
dok padang pun kena la maintain cun jugak...hewhewhew...

gosok2 sket BB cream kt muka ---> bedak compact sket (bila rajin) ---> calit lipbalm sket ----> sarung baju elok2 ----> belit2 tudung sket ---> ready utk keluar jln2 window shopping...
hahaha...

aku bukan jenis selfie yg suka amk sendiri gambar close up kt muka...
amk gambar sorg2 pun jarang sebab aku pemalu yang amat...kuikuikui...
nk tnjk keberkesanan pun susah...
hahaha...
menggedik lg nk tulis pasal kosmetik...


aku xde gmbr close up muka...
pakai BB cream xde la muka nampak melepak macam pelakon opera cina...
xde la perlu pakai make up sampai 5-6 inci...
simple & more natural gitteew...hahaha
yg penting blh bersiap dgn cepat mcm superman... :-p


maap ler ayat gambo tu ganas sgt bunyinyer...kikiki...
kalau luaran da cantik, dalaman pun kena la cantik jugak...
xnk la muka cun melecun tp jwb phone call cmni...

"weyh b**i, ko kat mana ha? hidup lg ke da mati?"

hahaha...
nk brutal2 pun limit kan ler penggunaan bahasa yg x bpe sedap didengar...
harapkan muka cantik tp suka jaja cerita sana sini...
harapkan muka cantik tp suka menyembur mrh org sna sni...
harapkan muka cantik tp suka meroyan di FB jadi keyboard warrior..
bukan yg cantik2 je...yg hensem2 pun camtu jugak... =)

beauty is in the eye of the beholder..
because beauty is too subjective to be describe into words...
and...
smile is the best make up ever...
tebal bpe inci pun make up kalau kedekut nk senyum, no use jugak...
senyum kan sedekah...

sekian laporan dari cekgu cowboy...kihkihkih....

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com