G.E.N.G

nuffnang

Saturday, November 30, 2013

throwback #1 praktikum 1

saat2 da abes blaja ni, mula la rasa seronok nak mengimbau balik kenangan zaman blaja yang ohsem sgt tu...ohsem kerrr??? wakakaka...

-----------------------------------------------

kalau budak2 U dorang ada LI a.k.a latihan industri...bahasa mudahnya praktikal...
kalau bakal2 cekgi ni pun ada jugak tapi dipanggil praktikum...
aku start praktikum masa sem 5...
ada 3 fasa...
sem 5 sebulan je...
sem 6 kasi up 2 bulan...
sem 7 up lagi jadi 3 bulan...
sem 8 internship 1 bulan...

masa praktikum 1 (P1) ni, aku dapat kat kuala berang...
asalnya ada dua pilihan sekolah yang aku ada...
SK Binjai Kertas ngn SK Getang...
masa pegi usha2 dua sekolah ni, kteorg tgk SK Binjai Kertas tu mcm sekolah kecik je...
so, kteorg pilihlah SK Getang...
susah kalau amik sekolah kecik sebab kami bertiga masa ni...
last2 rupa2nya xde beza pun...hahaha
sekolah ni bilangan murid dia lebih kurang je...
bangunan memang lg banyak dari SK Binjai Kertas tu sebab dulu sekolah ni memang ramai la sket muridnya...tp makin lama makin sikit sebab bdk2 sekolah ni kebanyakkannya org sekitar sini je...

disebabkan faktor jarak sekolah ni dengan rumah sewa aku hampir 40 minit perjalanan ngn kete, jadi kteorg pun terpaksa la menyewa sebuah lagi rumah sewa kat bandar kuala berang...
boleh je kalau nak berulang je dari rumah sewa tapi buatnyer terbangun lambat ke hape, menangis nak merangkak pergi sekolah...blm tambah kot2 ada eksiden he hape kat tengah jalan, da delay nak sampai sekolah...

satu lg sebab utama kteorg menyewa rumah lain sebab malas nak kua rumah pepagi buta...hahaha...bukan pe, kalau ada xtvt kat sekolah kan senang nak datang...kihkihkih...
sengkek aku dibuatnya kena menyewa dua rumah serentak ni...

org terengganu cakap, kalau cakap2 org terengganu ni pun klu rasa pelik & susah nak paham, pegi la kuala berang dengar dorang pulak cakap...kat situ loghatnyer ya ampunnn....lagi susah gua nak paham...serius!

pernah sekali tu masa tgh budak2 buat latihan, ada la sorang ni datang kat aku nak tanya something sebab dia x paham...
2-3 kali dia ulang soalan dia kat aku tapi aku still x paham pe yang dia cakap...
last2 bdk tu cakap cmni... 
"xpe la cikgu...nanti saya tanya kawan saya"
serius gua rasa bersalah sgt sebab x dpt tolong dia...
lastly, gua pun dtg tmpt dia tengok-tengokkan dia wat latihan tu...
lepas kejadian tu, kalau ada aku x paham bila bdk2 dtg tny, aku cpt2 amik bdk len jadi translator...


teruja masuk staff room masa first day tgk ada meja ngn drawer sendiri...siap nama lagi tu...hahaha...masa ni aku rasa kelakar gler bila org letak Cik kat pangkal nama aku...rasa ke'tua'an dalam diri...kihkihkih...


muka selepet giler sebab kepenatan kat sekolah...hahaha...penat woooo jadi cekgu ni...




masa ni ada ujian kecergasan...nasib bek bdk x ramai...kejap je da setel suma...



tournament bola jaring peringkat zon...memandangkan sekolah ni bilangan murid x ramai, maka semua murid dari thn 4-6 berpeluang wakil sekolah dlm mana2 event...tournament ni wat masa hari ada ko-kurikulum kat sekolah...sebab ramai yang xde, xtvt ko-ko pun cancel tp suma cikgu kena datang support budak2 main...

GB aku ler cikgu paling semangat bersorak kat budak2 ni berbanding ngn cikgu2 len...da macam coach GB aku ni menjerit tepi padang...kihkihkih...aku suka pemimpin jenis cmni...sama2 turun padang dgn anak buah...







perasan x muka budak ni banyak kat gambar2 aku amik??
aku teruja tgk muka budak ni sebab muka dia ada iras ngn incik boipren aku...hahahaha
abes praktikum, aku tunjuk gambar budak ni kat dia...
dia sndri pun gelak tgk sebab mmg ada iras muka dia... 



ni masa xtvt unit beruniform...sebab sebulan je kat sini, maka skali ni je dpt wat xtvt pengakap ngn bdk2 ni...ni pun request kat penyelaras mintak tukar sebab sepatutnya hari tersebut xtvt kelab dan persatuan...masa ni buat nyanyian ngn permainan...kteorg request ni pun sebab kteorg sebenarnya tgh dlm latihan utk dptkan tauliah pengakap utk dpt title pemimpin...tugasan part nyanyian ngn permainan da setel...yg lain2 punya tugasan, kita sambung masa next praktikum pulak...



ni la anak2 murid aku yg first...nakalnya serupa macam aku masa sekolah dulu...hahahaha...
dalam kelas ni ada sorang ada masalah pembelajaran...pe ntah nama dia...x igt pulak...
umur 9 thn tp IQ dia 3 thn...
dia bercakap pun pelat2 mcm bdk umur 3 tahun...menulis pun x reti...
selalu klu cikgu2 len ngaja, bdk ni mmg dok blkg wat dunno je..kdg2 cikgu2 bg dia kertas ngn warna bg dia wat hal sendiri...
bdk ni sepatutnya masuk kelas pendidikan khas tapi parents dia x blh terima hakikat anak dia cmtu...tu yg masuk aliran perdana jugak...kesian budak ni...

mula2 aku dpt kelas ni, guru pembimbing aku ada bgtau aku pasal ni...dia pesan bila masuk kelas ngaja nanti, pastikan bdk special tu ada bnda yg dia blh wat...klu x nanti dia ngaco kawan2 dia...
lps da tau nama bdk tu, masuk kelas tu aku terus la nak cari sape dia yg bermasalah tu...aku pun suspek bdk yg paling montel dlm kelas tu orgnya (dlm gmbr baris depan yang paling kanan)
aku suspek dia sebab dia super nakal & xmo dok diam...rupa2nya aku slh aim bdk...bdk tu xde dlm gmbr ni sebab sll jgk x dtg sekolah...

sebab aku xtaw mana satu bdknya, aku pun bg la sorang satu kertas kuiz soalan tambah ke tolak ntah masa tu...bila suma org da dpt, aku pun ronda2 la tgk bdk2 ni jawab soalan tu...sampai kat bdk special tu (masa ni aku xtaw lg dia special), aku tgk dia punya kertas soalan tu dia lukis ntah pape punya lukisan...susah aku nak describe...

aku ckp kat dia suruh tulis nama kat ruangan nama dlu & xmo conteng2 cmni...skalinya dia bantai conteng zig zag pulak kat situ...masa ni mmg sabor byk2 dlm ati...abes kelas, aku jumpa guru pembimbing mintak kepastian sape sebenarnya yg special tu...rupa2nya aku salah aim bdk...hahahaha...patut ler aku suruh tulis nama pun dia bantai conteng...


abaikan tulisan sape ntah (padahal tulisan sendiri) kat papan hitam yang super buruk tu ...
ni aku dan partner praktikum...selepet gler muka sebab rasa memang penat gler jadi cekgu ni...hahaha...
masa baru start praktikum ni, memang aku rasa mcm nak berhenti dari jadi cekgu je sebab aku rasa penat gler nak mengadap karenah bdk2 ni...
bila aku ngadu kat ibu aku x tahan ngn bdk2 ni nakal sgt, ibu bg ayat baik punya kat aku...

"mcm ler awak tu baik sgt masa sekolah dulu..ntah2 lagi nakal dari tu...toksah nak label2 bdk ni nakal...bdk ni baik...ibu kena ngaja bdk2 pemulihan ni lagi susah nak ajar dari bdk2 awak tu..."

dush!!!
amek kawww...
insaf2...memang aku nakal pun masa sekolah...
what goes around comes back around...
wakakaka...


bakal guru besar tapi kecik nak berucap...
errr...aku jadi guru besar???
hahaha...
aku lg suka jadi cekgu cekgi bese ni sebab dpt masuk kelas ngaja bdk2...
tapi xkan selamanya jadi cekgu cekgi bese kan...
kena la improve sedikit demi sedikit jd guru cemerlang ke...guru pakar ke...


ni la guru pembimbing aku...Mr Tan...
banyak bagi support ngn tunjuk ajar...al-maklum ler ni first time ngaja...
cikgu ni nama je org cina tapi ckp loghat terengganu pekat gler...
aku sendiri pun x bpe reti ckp loghat terengganu ni...
kihkihkih...


sesi penyerahan cenderahati kat pihak sekolah sebagai kenang-kenangan...
ni la dia GB yg aku cakap tu...cikgu azmi...
bagi aku dia ketua yg sgt berkaliber...muda2 da dpt jd GB...pastu sll turun wat keje sama2 ngn cikgu2 len...xde la tau bg arahan semata-mata...

end of the story part 1...

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com