G.E.N.G

nuffnang

Wednesday, October 1, 2014

menjejak kediaman korang melalui satelit google

di dalam ketepuan nak memahami pentaksiran sejarah tahun 4 ni, aku godek2 la FB untuk cuci mata konon2nyer...
pastu aku nampak macam trending pulak orang post gambar rumah masing2...
suma dok cari rumah sendiri dengan satelit gugel a.k.a google...
aku pun try la jugak cari tapi dek kerana rumah terkini kteorg ni memang dalam kampung betul, makanya hasil pencarian hanya mampu setakat simpang nak masuk ke kampung je la...

rumah yang aku tinggal sekarang rumah yang ke4 aku tinggal...
dan aku rasa rumah yang ni rumah terakhir family aku barangkali...
tapi xtaw la kot ader yang bermurah hati nak bagi tanah ngn duit wat rumah baru ke...dapat rumah baru lagi...hahaha...

ni rumah pertama kteorg...
lokasi kat taman munsyi ibrahim, tampoi, johor...
tinggal kat sini sejak lahir sampai aku abes darjah satu...
rumah ni cuma sewa je..
x besar mana pun...2 bilik & 1 bilik air...
port feveret buai kat bawah tangga rumah...sampai umur 7 tahun pun nak melepek dalam buai...hahahaha...badan kecik kemetot...haruslah boleh muat lagi tapi spring pun macam nak rabak la...


masa duduk sini dulu, rumah2 kat sini mostly xde gate langsung..atap tambahan tu pun xde..
seingat aku dulu rumah yang gate pakai batu bata merah tu je yang ada gate siap dengan doorbell...
dan kami kanak2 hyperactive ni selalu main doorbell rumah tu...kasi tekan pastu lari...hahaha...
rumah pengasuh pun selang 3 rumah je dari rumah kteorg...

kisah rumah ni boleh baca balik kat sini -----> SINI

rindu giler kat zaman dok sini...
kena kejar anjing...eksiden basikal sebab langgar busut...jatuh masa main kat belakang rumah...penjual sate bergerak sebab dia jual sate naik motor...hahaha...

tak masuk tadika pun masa dok sini...belajar tulis ngan membaca dari rumah je...
umur 6 tahun follow ibu aku pergi sekolah...siap pakai uniform...cuma bezanya nama aku x didaftarkan...jadi penghuni kelas sesuka hati...ibu aku letakkan aku kat kelas dia yakni kelas hujung jugak la rasanya...
kalau aku sukakan cikgu tu, aku akan stay dalam kelas...kalau aku rasa cam bosan or aku x suka cikgu tu, selamber aku angkat beg pergi bilik guru lepak tempat ibu aku...
kadang2 aku rasa bosan sebab asyik ajar membaca walhal aku da lancar membaca sejak 5 tahun (kalau x silap aku la...) riak giler la budak ketot ni...hahahaha...
macam2 lagi la kenangan masa dok sini...

yang ni rumah second kteorg...
lokasi taman temerloh jaya, temerloh, pahang...
3 bilik & 2 bilik air..
kali ni rumah ni abah aku beli...


tinggal kat sini dari start darjah 2 sampai aku umur 20 tahun...
rumah ni sekarang dah dijual kat member abah aku...rumah ni terpaksa jual sebab nak beli tanah & buat rumah baru...
kalaulah masa nak jual rumah ni aku dah keje, memang aku amik je...
aku suka rumah ni sebab lokasi rumah ni agak strategik la berbanding kawasan lain kat perumahan ni...

depan rumah ada taman permainan...belakang rumah xde perumahan lain...so, belakang rumah memang xde la orang nak melepak, xde la kete meriah nak lalu lalang or bunyi bising rumah belakang di'absorb' ke cuping telinga...jalan depan rumah pun x busy mana...x banyak kete lalu...
sekolah ngn kedai pun boleh pergi ngn jalan kaki je...
paling aku suka bilik tengah yakni bilik aku pun ada tingkap yang menghadap ke luar rumah...
aku tengok mostly design rumah teres skrg ni selalu bilik tengah xde tingkap...kalau ada pun, tingkap tu hadap dalam rumah jugak...pengudaraan x masyuk mana la...

masa baru pindah sini, aku still 4 beradik...
dalam 4 tahun tinggal sini, adik beradik kteorg dah bertambah jadi 6 orang & yang bertambah tu perempuan...
so, bilik aku yg asalnya hanya berdua, terpaksa berkongsi 4 orang...
yang kesiannya, adik aku yg lagi 2 orang tu akan bergelimpangan tido kat ruang tamu masa 2 orang kakak dia ni balik rumah masa cuti...
tambah ngan abah & ibu aku yg suka tanam pokok, makanya kami pun bermigrasi sekali lagi...

sebelum pindah rumah yang aku tinggal sekarang, kteorg sempat tinggal for few months kat rumah guru sebab abah aku sambung belajar...
sekolah kteorg dari rumah yg ke2 tu memang super jauh iaitu kira2 50km sehala...
masa ni weekdays kat rumah guru...weekend baru kteorg balik rumah...
malas pulak nak gugel rumah yg ni...

rumah terkini...
lokasi kampung desa murni sanggang, temerloh, pahang...
5 bilik & 3 bilik air...



jenuh carik gambar front view rumah tapi x jumpa...mihmihmih...
ni pun cilok dari insta adik aku...
gazebo tu handmade oleh abah aku...kteorg jadi assistant je...

alhamdulillah rumah kteorg kali ni bertambah selesa berbanding rumah sebelum ni...
kteorg adik beradik berkongsi 2 org untuk satu bilik...bilik utk tetamu pun ada kalau nak bermalam...
kalau sebelum ni, masa sedara mara datang bermalam je, abes penuh segenap ruang rumah...
laman rumah pun luas untuk parking & bercucuk tanam...
cuma kurengnyer aku x kenal mana org2 kat sini..huhuhu...tapi ibu abah aku opkos la kenal org sekeliling sini...
pindah sini pun masa aku study lagi...masa cuti semester kteorg balik kampung kat johor... (alasan semata-mata...hahahaha)
sesat nak cari rumah sendiri pun pernah...pffftttttt....

so, kalau korang rasa nak meng'gugel' rumah, sekolah or tempat first dating korang barangkali untuk mengimbau kenangan or memori silam, silalah masukkan alamat ke website berikut :


semoga berjaya mengimbau kenangan silam korang!


4 comments:

  1. Salam perkenalan, tersinggah di sini..

    Sedang mencari info pasal instantstreetview ni, saya dapati bagus juga aplikasi ni sebab kita boleh meninjau rupa jalan di luar negara jika kita plan nak pergi melancong ke sesuatu tempat. Lebih-lebih lagi yang free & easy dan tak menggunakan khidmat pemandu pelancong. Jadi kita boleh buat persediaan sebelum berjalan.

    Tq for the info. Saya follow yer :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup...betul tu..tapi risau jugak kalau ada yang berniat jahat...mintak dijauhkanlah...

      Delete
  2. B,30 kampung baru ulu pauh 02600 arau perlis

    ReplyDelete
  3. No. 15 kampung pak roman, 18500 machang kelantan

    ReplyDelete

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com