G.E.N.G

nuffnang

Sunday, June 9, 2013

kenangan di MRSM yg di'troll'kan

merayau-rayau kat muka buku, aku jumpa satu page yg best...
kenangan2 bdk2 MRSM yg di'troll'kan...
guling2 gelak bila baca...

sbnrnya, bdk2 sekolah len pun mesti ada pengalaman camni...
tp page ni dah di'specific'kan utk troll bdk2 MRSM...
disebabkan aku bkn jns yg skema, mmg byk la troll ni trkena kat diri sendiri...
hahaha...

ni la page muka buku troll bdk2 MRSM ----> MJSC Gags

MJSC tu terjemahan bahasa inggeris utk Maktab Rendah Sains Mara iaitu Mara Junior Science College..


#1 - yg ni mmg selalu aku buat...aku da la tercampak kat MRSM yg bapak ler jauh dari rumah...so, time cuti2 ni mmg aku guna utk bersuka ria kat rmh sebab aku cuma balik bila ada cuti panjang je...buat homework pun sekadar ckup syarat yg aku sentuh gk homework tu masa cuti even x smpai separuh pun yg aku buat...pastu baki keje2 yg x siap tu aku berperang siapkan masa malam prep sebelum hari start kelas...nak perang pun, aku cek jadual gk...tgk subjek mana yg plg awl kna submit keje...hahaha...work smart katekan...


#2 - yg ni plg best...zaman jadi junior mmg sll kena jerit dgn senior suruh beratur cpt...roll call, assembly pagi, morning roll call...suma keje nak jerit suruh cpt je...hahaha...pastu suka pot pet pot pet lecture junior2 dlm loghat mereka (trgnu & klantan)...dpt plak junior cm aku yg br first time dgr live loghat camtu...mmg hati kering gle kalau kna marah...aku x feel pape sbb aku x paham pe senior2 ckp...hahaha...member2 len yg paham loghat tu ramai kata yg untung jd cm aku...sebabnya blh steady wat muka hati kering even kna mrh sbb aku x phm loghat dorg...hahaha...mntk ampun...seyes adik junior yg naif ni susah nak phm pe yg kakak2 & abang2 senior dok bebel dlu...


#3 - bab kena salin menyalin ni mmg plg aku lemau...tulisan da ler mcm tulisan doktor..nak kejar salin cpt2 plak tu...mmg buruk benor jadinya...tp kadang2 berjaya jugak aku siap salin nota tu...bila nak exam mula la pening tgk tulisan sndri...sendiri tulis, sendiri x paham pe yg ditulis...selalunya kes salin nota ni jadi bila masa wat eksperimen...nama pun eksperimen, mmg aku suka mengeksperimenkan eksperimen yg aku kena wat...sudahnya, x tercapai objektif eksperimen...kdg2 tu tercapai la jgk...xde la noob sgt asyik fail je eksperimen aku...hahaha...selalunya team yg dpt result plg hmpr dgn objektif akn jadi sasaran utk salin result eksperimen mereka...


#4 - hahaha...yg ni dlu aku penah try skali dua buat...masa riadah ptt pegi main tp aku try study kat kelas sbb ikut member...mmg benak rasa weyh study lps asar...hahahaha...aku try skali dua je pastu give up terus...aku pun x taw cmne member2 aku yg lain mampu nak mentelaah lg buku waktu riadah...plg busuk pun aku jogging dgn member2 keliling MRSM aku sambil meng'usha' abg2 men tenis kat  pagar sebelah a.k.a IPG (dlunya dikenali sbg maktab perguruan) yg juga merangkap tmpt aku study skrg...hahahaha...

dlu masa jogging ngn member aku prnh bergurau dgn member2 aku agak2nya nnt sape antara kteorg yg akan dpt study kat IPG tu & blh jmpe abg men tenis tu...skalinya aku yg dpt...hahaha...mulut masin btol...tp ble da masuk study kat sini, xde la plak abg2 yg men tenis tu...frust weyh...nyesal rasa gurau camtu dlu...hahahaha....



#5 - gambar yg ni sumpah klaka...annual dinner ni bese ada masa penghujung form 3 & 5...sebab aku masuk MRSM masa form 4, makanya annual dinner aku masa penghujung form 5 la...bila ada dinner, cm bese la ada tema pakaian...kelam kabut la suma dok pikir nak pakai pe...nak belit tudung style camne...masa tu mana ada lg hana tajima segala nih...tema kteorg klu x silap aku dlu moden kontemporari...

pe ntah maksud kontemporari tu pun aku x taw...so, aku pun taram je pakai kemeja blouse dgn skirt...blh tgk baju moden tu kat entri sini...kekeke...masa ni mmg suma org melaram abes la...terpesona jap aku tgk member2 aku bergaya...x kira lelaki or perempuan, suma xnk kalah bergaya..padahal dinner kat dlm dewan sekolah je...kihkihkih...x buat kat luar sbb batch kteorg terlampau ramai...ad dlm 497 org...kalau nak berangkut dgn bas ntah bpe puluh bijik bas kna guna...


#6 - kat MRSM, kteorg guna dua jadual utk jadual waktu kelas...kiranya dlm sebulan tu, minggu first guna jadual 1...minggu kedua guna jadual 2...minggu 3 guna balik jadual 1...begitulah utk mggu2 seterusnya...yg jadi konflik mega bila lps cuti je masing2 konpius nak guna jadual 1 or 2...mcm2 adegan2 masa hari first mula kelas lps cuti...salah bawak buku la...salah panggil cikgu masuk kelas...salah masuk makmal la...mcm2 bnda salah bila hari first tu...hahaha...kdg2, ada gak cikgu yg terkonpius mcm kami nak guna jadual yg mana..


#7 - yg ni pun satu hal...bila siap solat berjemaah, abes je baca doa terus masing2 amik port nak baring2...selalunya jadi cmni masa gap antara solat magrib ngn isyak...ala...bukan prmpn je buat...lelaki pun ad...ntah pe yg penat sgt masa tu...aku pun kadang2 tertumbang gak kat mana2 port ngn member2...bila warden dtg mula ler terpisat-pisat nk bgn...xpun ada tazkirah ke...masa tu tirai kena bukak...terus bgn ddk dgn sopan konon2nyer...tp kdg2 tu ada gak yg nampak duduk steady pny tegak masa tazkirah padahal tgh tido...hahaha...hebat btl skill tido masing2...kdg2 aku pun slh sorg insan bertuah tu...kihkihkih...kdg2 je okay...


#8 - aku pun x taw ler batch abad mana yg mulakan tradisi sistem 'after' nih...nak gosok baju, nak mandi, nak guna mesin basuh...segala2 benda yg kna kongsi berjemaah ni akan guna sistem 'after' ni...dorm aku ni dlu da ler ada 50 org penghuni...susun plak memanjang cm wad bersalin...mujur ad dinding pisahkan setiap 2 katil...klu x, kompem mcm wad da...aku mmg fed up btl men after2 nih...contohnya nak gosok baju...seterika ada 2 ketul...penghuni ada 50 org...bila nak gosok baju tu tgh ada si A tgh guna...tanya la si A sape guna lps dia...si A kata g tanya kat B...B tu plak katil dia nun dihujung dorm...da pg tanya B, B kata C plak lps dia...abes dkt satu dorm aku wat lawatan amal tanya giliran...alih2 rupanya2 org dpn katil aku org terakhir yg akan gosok baju...grrrrr...penat dowhh...

tu blm turn mandi lg...hahaha...nak after2 sgt...lambat masuk, aku pun menyelinap la pegi mandi...mmg sepantas kilat kena mandi sebab aku da kaco turn org lain...pastu mula la keluar ngn muka x bersalah...risiko nak buat keje cmni kan tau aku cilok turn sape...so, kalau ada org tanya aku turn sape lps ni, baru blh jwb dgn senang hati tanpa perlu menipu sesape...kihkihkih...


#9 - yg ni aku suka2...masing2 ada skill tdo dlm kls...tp aku xde la wat g tdo masa guna mikroskop tu...aku suka meja aku masa form 5...luas meja tu...saiz separuh meja guru...keliling meja tu susun buku tinggi2...aku akan bwk balik segala buku tu bila nak guna kat asrama or masa exam sebab kna clearkn kls dr semua buku2...kalau buku da disusun tggi mcm menara KLCC, pastu buat plak pura2 tgh menulis dgn muka tunduk & tawaduk gitteew...mmg konon nampak mcm khusyuk gler buat keje pdhl da sedap tdo di celah2 buku tu...aku sll buat masa prep...tp prnh kantoi dgn warden yg meronda...warden tu hentak meja aku smpai aku trjaga serta merta...sentap jantung aku weyh...mujur xde sakit jantung...mau arwah kna sergah camtu...


#10 - hahaha...ni pun satu hal...aku pun xtaw apa kejadahnya blh tbe2 berjangkit bila ada sorang yg batuk masa tgh solat...blh berjangkit dari saf dpn smpai saf belakang...dari senior smpai junior pun nak terbatuk jgk...nada lain2 plak tu...ntah mana satu yg batuk sebenar pun x taw...bila kena musim  aku mmg batuk, jenuh aku tahan diri aku dari selalu nak terbatuk masa tgh solat berjemaah tu...sebabnya lps aku batuk tu, mesti ada org len yg sambut batuk aku tu...aduilaaa....

ni adalah sebahagian kisah hidup aku kat MRSM yg dah di'troll'kan...
sebenarnya ada byk lagi tp aku aku tulis semuanya nanti boleh terbit novel plak nanti sebab panjang sgt...ni pun aku rasa da panjang gler aku membebel...

nak tgk lagi koleksi troll ni blh usha kat sini -----> MJSC Gags

have fun!!

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com