G.E.N.G

nuffnang

Thursday, December 12, 2013

al-kisah telur ayam

sebelum tu, ce perhatikan kitaran hidup anak ayam masa dalam telur ni...


sebenarnya, bila aku terjumpa gambar ni, aku teringat al-kisah pasal telur ayam...
aku xtaw nak kata kelakar ke...geli ke...teruja ke...seram ke hape...sebab macam suma feeling tu combine skaligus...

seminggu sebelum aku mulakan latihan internship kat sekolah PRAKTIKUM 3 untuk sebulan, mentor aku invite aku ngn partner praktikum utk join camping sekolah...tapi partner aku x dpt join sebab ada hal lain...maka sendirian la aku ke site camp...memandangkan aku terlalu free sampai xtaw nak buat pe hujung minggu tu, maka, aku pun on je la join camping tu...hahaha...ayat sarcastic gler free sampai xtaw nak buat hape...padahal thesis pun aku x cuit lagi masa ni...bapaks ler malas nak mula...

camping ni memang feveret aku...tp kali ni bukan aku jadi peserta camping tp kena jaga budak2 camping...disebabkan jadi penjaga kanak2 ini, cekgu cekgi perempuan yg bermalam x tido kat khemah tp tido dalam kelas pra sekolah...kira hampar toto pastu tido lambak je...hahaha...mcm la ramai sgt kan...kurang sket feeling camping sebab xdpt tdo kat khemah...ikutkn hati mmg aku nak tdo dlm khemah tp xde penteman...dok dlm khemah ni dpt 3-4 org pn jadi da...tp nak wt cmne kan...xde geng sekepala mau ketiduran dlm khemah...


cekgu yang gayat test power jambatan gantung utk gugurlz...konon2 nak tunjuk cara betul nak melangkah atas tali...tp dalam hati punya la cuak sebab gayat...lagi satu...sebenarnya xde la tggi mana pun benda alah ni...hahaha...aku je yg over sebab penakut sgt...


haaaaa...mana al-kisah telur ayam??
hahahaha...

al-kisah telur ayam tu di sini haaaa.....

standard la kalau camping mesti ada pertandingan memasak...since aku pengakap, maka aku menyibukkan diri kat team pengakap la masa pertandingan ni...team pengakap ni pulak satu2nya team yg xde gugurlz...suma boboiboy...punya la excited muka masing2 nak memasak...anak2 bujang ni kdg2 jarang kat dapur...bila dpt peluang memasak tu, excited kemain...

tema menu pertandingan ialah mee...cikgu2 dorg da prepare siap2 bahan2 utk masak...masak 2 menu isitu mee goreng ngn mee rebus...telur ngn ayam suma da siap rebus...bahan2 len pun suma da prepare ckup2 utk masak 2 menu ni...tggl nak split dua je sebab team memasak ada dua jugak...

since bdk2 ni kata cikgu dorg da ajar cara nak masak, so, aku tlg tgk2kan dorg je la sebab risau dgn tahap ke'excited'nan dorg utk memasak...


brader yg pakai baju merah jam hitam tu ketua chef utk mee rebus



brader yg pakai baju putih line kuning kt bahu tu ketua chef mee goreng

aku cek btol2 step dorang masak utk pastikan kebersihan terjaga...sebabnya aku pernah jaga bdk camping sekolah sebelum ni camping jugak...dorang wt karipap tp yg menguli tepung tu ramai bonar utk sekeping karipap...mmg kusss semangat la nk telan...hahaha...

lepas siap2 masak, telur yg da direbus tu nak kasi belah letak dalam pinggan mee goreng...masa ni aku dok usha chef mee rebus memasak...tiba2 kecoh jap dapur pengakap...

anak murid : teacher! teacher! telur yg ni ada anak ayam la teacher...
aku : ha? biar betul? bak sini teacher tengok...

sekalinya betul dalam telur tu ada anak ayam...kalau tgk gambar kitaran hidup telur ayam tu, telur tu da stage akhir...da xde langsung telur kuning tu weyh...

aku : dah...g buang telur tu...g buang dalam tong sampah besar sana...
anak murid : teacher xnak amik gambar dulu ke telur ayam ni?
aku : dah2...teacher geli la nak tgk...g buang cepat!

hahaha...seyes aku geli tgk telur tu...tp ikutkan hati mcm nak amik gambar gak tp level geli tu melampau sgt...lg geli bila membayangkan telur tu da selamat direbus dgn telur yg lain...hahaha...masak agaknya anak ayam dalam telur tu...


mee rebus hasil air tangan anak bujang 


mee goreng hasil air tangan anak bujang

at the end, one of this menu menang pertandingan memasak...x sure team mana tp dengar2nya mee rebus menang...suka sangat tp lagi rasa nak suka bila mengenangkan kejadian telur ayam tu...


muka cekgu yg excited sebab tgk bdk2 ni memasak...

sekian, dari dapur masterchef yg x master lagi

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com