G.E.N.G

nuffnang

Sunday, December 1, 2013

throwback #3 praktikum 3

akhirnya, aku sampai gak final praktikum ni...
kali ni 3 bulan pulak...
memang penuh dramatik nak tunggu tarikh keramat 20 januari 2013 yakni hari first utk praktikum kali ni...
mau x dramatik kalau kali ni kena sekolah yang jaraknya 10-15 minit dari rumah sewa tapi aku xtaw nak pergi camne atau erti kata lain aku xde transport oooiiii...
tapi kali ni aku da ada kelebihan sket berbanding praktikum sebelum ni sebab masa ni aku baru dapat lesen kete...
cuma masalahnya masa ni, aku xde sebarang tenggiling utk ditunggang...

classmates aku yang praktikum satu jalan nak ke sekolah aku ada offer untuk tumpangkan aku...
tapi aku kata nanti hold dulu...nak pergi memang sama waktu tapi balik belum tentu sama...
satu keje pulak nanti nak balik...ada xtvt pape kat sekolah ke nanti...
aku usha tempat kete sewa tanya harga sewa kete untuk sebulan...
seribu lebih kotttt...mahal nak mampos...blh wat down payment kete kot...
nak tumpang member praktikum boleh je tapi rumah aku agak jauh dengan rumah beliau...agak rumit jugak la nak gerak sekali...haiiihhhh...
last2, parents akuu berjaya gak dapatkan hero utk aku... -----> kisah hero

tamat adegan penuh dramatik tu...
maka dengan itu aku dapat jugak ke sekolah dengan penuh aman damai tanpa ada gangguan perasaan susah hati lagi...

kali ni aku praktikum kat SK Bukit Nanas a.k.a SeKeBuN bak kata Mr M...
aku pun baru tau nama ni...selama ni aku panggil SKBN je...
minggu2 awal memang awal jugak la aku sampai sekolah...
al-maklum ler baru lagi jadi driver...
kuar rumah awal sebab xmo bertembung banyak kete...
balik plak xde la cabut terus lepas abes sekolah sebab aku xmo bersesak dengan bdk2 balik sekolah...
hahahaha...punya la penakut bawak kete masa ni...
tapi bila nak cecah sebulan, aku kua rmh pn dlm 7.10 pg...kdg2 7.15 pg...
pastu merempit la sebab takut lambat...hahaha...
balik nak kua awal pun xde hal lagi da...
kdg2 klu nasib baik, time2 gini kurang sket kete kat laluan aku nak ke sekolah...
kalau kat jalan lain memang parok sesak time gini...


kali ni kena ngaja maths ngn bi...
ajar maths xde hal sgt sebab da pernah ada pengalaman sebelum ni...
tapi nak ajar bi ni seyes aku cuak gler kot...
aku xde masalah sgt kalau nak bercakap dalam bi tapi igt keje nak pahamkan org bahasa inggeris ni senang ke...
satu lagi yang wat aku cuak, lecturer bi yang observe tu pesan dia nak aku ngaja cakap fully english kot...fuuuuhhhhh...
cikgu asal yang ngaja dorang pun cakap x wat camtu sebab susah bdk nak paham...kena mix jgk sket2 ngn bm...

satu lagi yang wat aku cuak, masa ni jugak la nak kna prepare proposal kajian...
arggghhhh...boleh kurus aku cmni... *errrr...bila pulak aku gemuk kan...hahahaha*
blh tahan stress jgk la kali ni...
supervisor aku plak dok tanya bila nak siapkan proposal...bila nak start kumpul data kajian...
mana nak prepare utk kena observe lagi...
pernah jugak aku didatangi oleh kedua-dua lecturer pada hari yang sama...
serius penat gler masa tu sampaikan aku skip breakfast ngn lunch aku terus hari tu sebab aku memang xde selera nak makan masa tu...
balik sekolah plak aku bantai tido...dinner pun lambat hari tu...

sudahnya keesokkannya aku kena gastrik kaw2 punya...
nak masuk makanan pun pedih gler da masa ni...
perut memang senak abes da masa ni sampai aku x larat nak berdiri...
nak berjalan pun aku rasa lelah sebab sakit tu sampai menekan dada...
muka pun pucat semacam da masa ni...
aku da rasa semacam malam sebelum tu tapi wat x reti je sebab aku ni spesies susah nak makan ubat...
pagi tu elok nak pergi sekolah je, aku da mula rasa lembik tapi gagahkan jgk diri masuk kelas...
aku masuk kelas pun ngaja sambil duduk je sebab memang da x larat sgt nak berdiri...
bdk2 sampai tanya apasal muka aku pucat...
kalau x, aku memang ske bergerak masa ngaja tapi hari tu aku statik terus kat meja guru...
balik sekolah terus pecut pergi klinik sebab da x tahan sgt kot...nak mintak partner aku drive, beliau xde lesen pulak...trpaksa la aku gagahkan diri skali lagi drive kete pergi klinik...

ni xtvt terawal kat sini iaitu merentas desa...
praktikum start awal2 tahun ni memang penuh la xtvt kat sekolah...




masa ni xtvt kelab maths ngn sains...
gotong royong ceriakan makmal sains...
brader baju putih tu dalam kelas ya ampun nakal bukan main...
tapi bila time gotong royong ni, dia lah bdk yang paling semangat wat keje...siap offerkan diri utk wat keje lain pulak...
ok la kan...ada jugak good side dlm diri dia instead of super nakal masa kelas aku kan..




ni masa kelas maths darjah 3...
aku x igt cikgu mana sebelum ni yang wat abm tv ni...
ada sorang dlm kelas ni wat request nak siapkan latihan kat dalam tv katanya...
kalau x dpt ddk kat tv katanya xmo wat latihan tu...hahaha...
layankan saje la janji dia buat & siapkan keje yang aku bagi tu...


bila waktu rehat, masing2 mintak nak bergambar kat tv....abes penuh tv ngn muka korang...hahaha...



haaa...masa ni aku kena jadi cikgu pengiring camping pengakap peringkat daerah...
2 malam gak kena datang bertandang cuma satu malam je aku bertugas utk tido kat sana jaga bdk2...
asalnya memang ada khemah utk ckg tido tapi malam aku kna tido kat sana tu hujan lebat x hengat...khemah cikgu ngn bdk2 abes basah sebab khemas x waterproof...


malam kejadian, separuh anak2 murid aku suruh tido dalam khemah ni...
da macam askar pulak aku tgk tido dalam khemah camni...
separuh lagi tido dalam khemah yang kteorg sama2 pasang malam tu...
dalam kehujanan & cahaya yang suram aku guide dorg pasang khemah...
men pacak je sebab darurat masa ni...kihkihkih...
bila hari da siang, aku sendiri pun nak tergelak tgk hasilnya sebab ada silap pasang masa tu...
tapi lupa pulak nak snap gambar khemah tu...

aku plak???
rasa macam nak balik tido kat rumah je masa ni tapi aku tgh on duty pulak...
jadi pape kat bdk nanti susah aku...
sudahnya aku park kete aku dekat ngn khemah bdk2 pastu tido je dlm kete ngn partner aku...
oh ye...partner aku tu perempuan hokayyyy...keje gler nak tido sama2 dalam kete kalau partner aku tu lelaki...hahaha...


xtvt buat puppet utk kelas bi darjah 4...bdk2 lelaki plg semangat men puppet ni compare ngn bdk perempuan...


pekerjaan yang menjadikan cekgu cekgi dayang senandung sebab kena bertugas kat padang...hahahaha
pihak sekolah anta aku ngn partner utk bertugas jadi pegawai kejohanan olahraga peringkat daerah...
enjoy jugak sebab dpt skip tulis rph utk 4 hari...wakakaka...
panjang oooiiii rph guru pelatih compare ngn cekgu2 da dapat lesen ngaja ni...
kalau x cecah 4 muka memang x sah...
kena bertugas luar ni dpt ler rht sket dari tulis rph...member2 aku pun ramai jugak yang kena bertugas kat sini masa ni...

elok abes bertugas, datang sekolah masuk staff room tgk meja cekgu2 da berubah susunan...
ahhhh sudahhh...mana aku nak duduk ni...
sebelum ni aku ngn partner share meja kat meja kosong...ada ler sebuah je mejanya...
kat sini aku xdpt keistimewaan ada meja sendiri macam sebelum ni sebab kekangan tempat duduk & staff room sini x besar mana tapi meriah sebab meja xde benteng pemisah yang tinggi2...
buku2 je yang jadi bentengnyer...
meja kteorg duduk da jadi milik org lain...huhuhu...
tapi bukan bermakna xde terus seat utk aku ngn partner...kteorg berpecah & duduk sharing ngn cekgu2 len punya tempat...
ok la kan dari xde terus tempat...mcm member aku kat sekolah len sampai kena ddk kat bilik media, library or bilik meeting sebab x ckup tempat..


bertugas dari pagi sampai petang kat tengah padang yang panas terik...
kalau xde protection muka, mau jadi dayang senandung jugak...
aku pakai ini untuk kurangkan ke'dayang senandung'an aku...kihkihkih... ------> krim muka pilihan


sangat la panas terik masa ni...fuuuuuhhhh...



masa ni wat pengajaran bersama ngn partner...opkos la partner aku yg snap gambar ni...





mendayang senandungkan muka lagi masa ni...
kali ni jadi pengiring bdk2 bola jaring...
tukang jerit2 semangat kat bdk2...kihkihkih...




masa ni buat masakan rimba dgn bdk2 pengakap...
aku wat masak telur dalam kentang...
korek kentang pastu tuang telur dalam tu & tambah perasa sket pastu bungkus ngn aluminium foil kasi & bakar...


muka bahagia sebab dapat siap awal


muka excited makan hasil masakan sendiri


aha...cikgu kemetot with partner...nampak mcm sebaya x aku ngn bdk sebelah aku tu?
mihmihmih...


kali ni kena join program upsr pulak...
aku punya part cuma join guru pembimbing masa slot matematik...
len2 waktu aku cuma meramaikan bilangan cikgu bertugas kt sini...kihkihkih...
kena gak bermalam kat sana jaga bdk...
untung bdk2 ni kem upsr dapat wat kt resort...
zaman aku nak upsr dlu bentang tilam askar dalam kelas je kot wat tempat bermalam kteorg...





da macam kakak ngn adik2 je aku rasa...
aku xtaw la aku yg kecik atau bdk2 ni yg besar...wakakaka...


muka toyer da masa ni sebab tunggu bas x sampai2...
aku yg tggu skali pun nek ngantuk jugak...


gusti lengan seround...


muka hepi setelah sekian lama tggu bas datang...


sesi mendayang senandungkan muka lagi...hahaha...
kali ni kena jadi pengadil utk game bola jaring masa karnival permainan peringkat sekolah...
undang2 game bola jaring pun aku x bpe master kot...
tugas punya pasal, aku pun berguru secara ekspress ngn member aku yang ada sijil pengadil bola jaring ni...
blh la sket2 aku nak blow wisel tu utk jadi pengadil ni...



hasil men conteng2 ngn partner...
men conteng2 dpn toilet bdk2 pulak tu...sabor je la ngn fenomena pencemaran bau yang sangat dasyat...hahaha...


anak2 murid kelas maths darjah 3...
kelas ni ada dalm 30 org murid...kelas paling ramai pernah aku handle sepanjang praktikum ni...
mula2 memang susah jugak la nak handle tapi lama2 ok je...
aku paling suka kelas ni sebab keje aku bagi selalu siap & masing2 berlumba-lumba nak wat keje masing2 sebab aku bagi cop kat buku dorg lepas aku semak buku...
ada yg dapat very good, nice work, try again...
kurang sket la aku jadi singa betina kat kelas ni...
kerjasama pun baik je masa aku kena observe...


partner aku yg ajar kelas ni tapi aku pun turut dijemput sama kat jamuan perpisahan ni...


ni kelas yg aku ajar bi...
satu2nya gambar kelas yg super skema...
disebabkan masa oberve aku kena guna fully english ngn dorg, bila aku tgk muka masing2 tercengang je dengan arahan aku bagi, aku pun belasah je mix dengan bm...
janji dorang paham pe kena buat...
x daya da aku nak wat gaya mcm2 utk terjemah setiap arahan aku...


kek sempena majlis perpisahan dengan kelas tahun 4...aku ajar maths kt kelas ni...


kebetulan pulak hari tersebut adalah birthday girl berbaju hijau tepi aku tu...




selalu jugak aku jadi singa betina kat kelas ni...
hahahaha...
liat betul nak siapkan keje...
tapi bila lecturer or guru pembimbing datang observe, pijak semut pun x mati dorang ni...hahaha...memang baik sangat masa tu...kalau x, riuh je masing2...


adegan pot luck di bilik guru masa hari last praktikum...
aku jumpa satu makanan yg aku rasa ckup unik iaitu acar pisang...
hahaha...seyes agak jakun jugak la aku bila jumpa tu...
sebab jakun sgt sampai lupa nak amik gambar makanan tu...hahahaha...
tapi tekak aku x bpe masuk ngat ngn acar tu...mungkin sebab first time try...


-----------------------------

praktikum terpenat sebab banyak jugak task aku dapat berbanding praktikum sebelum ni...
sambil prepare ngaja, kena jugak prepare proposal kajian...
tambah pulak rumah aku kena pecah masuk masa pertengahan praktikum...


kawasan kejadian bermulanya insiden hitam...
liputan khas pasal ni boleh baca kat sini ----> liputan kes pecah masuk

selalunya abes praktikum aku akan turun 2kg...
tapi praktikum kali ni aku naik 2kg...
hahahaha...
mau x naik berat kalau asal penat je cari makan...
tapi org cam aku berat naik pun xde hal sebab aku memang kategori insan2 x ckup berat badan...

p/s : panjang pulak kali ni...ni pun ada lagi event yg aku x masukkan....

sekian penceritaan dari penglipur lara jalanan... =P

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com