G.E.N.G

nuffnang

Monday, February 24, 2014

resepi : daging masak merah

resepi ni sebenarnya resepi utk ayam masak merah yg aku blaja dari arwah atok aku...
arwah atok aku klu memasak memang superb...
dulu masa arwah sihat, memang selalu org2 kampung panggil jadi tukang masak kenduri kawen...
paling feveret aku ayam masak merah yg arwah atok aku masak...

walaupun arwah atok da xde, aku still boleh makan ayam masak merah tu lagi sebab pak cik aku, Ucu da terer masak lauk ni...
ayam masak merah + sambal tempe + lodeh + burasak memang feveret menu aku kat rumah atok masa hari raya...
kalau dapat ni memang x pandang kiri kanan da masa makan...hahaha


ni la burasak...makanan org Bugis...yg ni guna beras bese...kembar dia lepat luih made in pulut...nak masak ni ya ampun lama betul tapi blh bertahan sampai sebulan if simpan dalam fridge...google sendiri utk lebih info...kihkihkih...nnt kalau rajin aku story pasal ni...

resepi ni ada la aku alter sket2 ikut kesesuaian...
ada la bahan2 dlm resepi asal yg aku x gunakan...
peringatan utk yg pemalas mcm aku...
resepi ni take time sket sebab masak daging ni memang makan masa sket...
lagi2 kalau korang salah skill potong daging tu...hahahaha....

aku x letak sukatan sebab aku da lupa byk mana daging yg aku guna masa ni...
so, pandai2 sendiri eh agak...hehehe...

bahan-bahan:
daging
bawang besar
bawang merah
bawang putih
halia
serai
cili kering
sos cili
sos tomato
sos tiram
rempah tumis 4 sekawan - kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga & bunga lawang
gula
garam
minyak
kentang (optional)
daun ketumbar (hiasan jerr)

cara-cara:
1) rebus daging bersama halia & sedikit garam. x perlu sampai empuk. kalau xnk rebus pun xpe tapi nanti masa masak kena lama sket la. air rebusan toksah buang.
2) blend bawang putih, bawang merah, halia(A). pastu blend cili kering. cili kering ni toksah blend skali ngn bhn A.
3) tumis bahan (A), serai ngn rempah tumis 4 sekawan sampai naik bau.
4) pastu masukkan sos tiram.
5) masukkan cili kering yg da blend. masak smpai pecah minyak. pecah minyak tu camne? mak cik aku ajar klu ada org dlm rumah da terbersin dgn bau tumisan tu kre da pecah minyak. kalau sorg2 opkos la tukang masak tu punya hidung yg dpt effect...kihkihkih...xtaw sejauh mana fakta ni tp aku follow rule yg ni la...hehehe...
6) masukkan sos cili ngn sos tomato.
7) masukkan daging. gaul sebati dgn bahan tumisan.
8) tambahkan air rebusan daging utk elakkan terlalu kering + hangus. kacau betul2 utk elak jadi berkerak kat dasar kuali. nnt hangus.
9) masukkan garam & gula secukup rasa.
10) potong mayang bawang besar pastu masukkan dalam masakan. tambah kentang kalau suka.
11) siap utk dihidang. hias dengan daun ketumbar utk tambahkan aroma.


tiba2 ada kelibat member spongbob iaitu Patrick dlm hidangan aku...hahaha...

selamat mencuba!

sekian berita dari balai berita bikini bottom...hahaha...

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com