G.E.N.G

nuffnang

Thursday, February 27, 2014

cara penjagaan sistem brek

selalunya org cakap perempuan ni cuma tau bawak je kete tapi maintenance haram jadah x reti...
hahaha...
nak buat camne da aku pun penah jadi camtu...
kete tiba2 xmo hidup lepas isi minyak...da la nak bukak tempat enjin tu pun satu hal x reti nak angkat bonet tu...susah betul...hahahaha...serius aku rasa mcm lumpy gler...
bese kalau kete rosak, tgk lady driver je mesti ada yg rajin nak dtg tlg tgk2...wakakaka...
konon nak dtg tnjk hero...skali tgk aku bawak kete auto...terus jadi x reti...kihkihkih...
xpe la brader...



sebenarnya memang dari sekolah menengah lagi aku minat nak blaja pasal enjin & komputer ni...
tapi masa ni mmg minat pasal enjin lg byk dr pasal komputer...
sebabnya aku lg ske deal ngn mesin dari aku ngadap org yg mcm2 ragam ni...
konon xnk keje deal ngn org skali amek kaww...last2 jadi cikgu...wakakaka...

lps pmr, aku apply sekolah teknik...
dgn konfidennya aku apply kursus vokasional automotif & aku diterima kottt...
tapi sygnya, surat tawaran aku tu incik abah dlu yg jumpe...
incik abah yg baca dlu isi kandungan surat tu...
abah mcm xnk bg je aku pegi blaja automotif tu walaupun sekolah tu bukan jauh pun dari rumah aku...
abah cakap kursus cmni utk bdk lelaki je...nnt dlm kls x psl2 aku sorg2 perempuan...
sobs...sobs...sobs...
gler x sedih xdpt pe yg aku minat...
aku nak blaja pasal enjinnnnnnn.....nakkkkkkkk....
terkubur la cita2 aku nak keje ngn proton...
huuuuuuuuuu....

sejak da dapat lesen, incik abah ada la jugak ajar aku sket2 pasal kete ni...
kenal2 organ dalaman enjin...
paling penting, aku da x noob pasal nak bukak bonet enjin...hahaha...
da blh bukak bonet enjin dgn penuh bergaya like a pro walaupun xde la pro pn psl enjin...
hahahaha...

sebelum ni da baca pasal penggunaan gear auto yg betul...
so, kali ni baca pulak pasal cara nak jaga sistem brek...
harap2 membantu kita semua utk jaga kete dgn baik agar nnt kete x mkn tuan...
maksudnya xde la nnt tbe2 rosak terus yg teruk kaw2...kan naye nak tanggung kos repair nnt...

------------------------------------------

1. Setiap sebulan sekali, periksa paras minyak brek kereta anda (botol minyak depan pam vakum). Pastikan minyak berada di paras antara minimum dan maksimum. Jangan sekali-kali memandu sekiranya paras minyak brek berada di bawah paras minimum.

2. Setiap enam bulan semasa hendak rotate tayar kereta, periksa pelapik brek. Pastikan lapisan pencengkam masih tebal. Jika kita dapati pencengkam ‘makan’ tidak sama antara kiri dan kanan, minta mekanik periksa sistem saluran minyak brek atau sistem tekanan brek kerana kemungkinan tekanan yang dikenakan ke atas kedua-dua brek tidak sama dan ini sangat berbahaya kepada pemanduan terutama membrek semasa kelajuan tinggi. Perkara sama perlu dilakukan kepada brek drum.

3. Sekiranya terdapat kesan lelehan minyak brek (kelihatan cat atau apa-apa bahan berasal dari petroleum mencair) pada mana-mana bahagian, minta mekanik memeriksanya. Jangan ambil mudah perkara ini kerana kebocoran sebegini mungkin kecil tapi akan menjadi besar semasa membrek kerana tekanan ke atasnya.

4. Semasa menambah minyak brek, pastikan spesifikasi minyak brek. Dot 3 untuk kegunaan biasa (biasanya kereta yang mempunyai disk di depan dan drum di belakang) dan Dot 4 untuk kegunaan berat (bagi kereta yang mempunyai sistem 4 roda disk dan kereta berkuasa tinggi). Jika tidak pasti tanya mekanik kerana kesilapan minyak brek boleh menyebabkan keseluruhan sistem brek kita akan mengalami kerosakan terutama pada pembalut yang diperbuat daripada getah.

5. Sekiranya terdapat kesan calar pada disk atau drum, minta mekanik menilai, sama ada boleh pakai lagi atau tidak. Jika kita hendak menukar pelapik brek, dicadangkan asah kembali disk atau tukar drum kepada yang lebih baik. Kesan calar ini boleh menjadi penghalang pelapik brek mencengkam disk atau drum. Hasilnya, brek akan kurang berkesan.

6. Kerosakan yang selalu berlaku adalah brek ‘jam’. Keadaan ini berlaku kerana pelapik brek tidak kembali terapung apabila kita lepaskan brek dan terus mencengkam disk. Kerosakan adalah pada angkup yang mengawal pelapik brek.


7. Untuk kereta auto, pelapik brek hadapan akan lebih cepat haus dari belakang (biasanya dua kali ganda cepatnya), pastikan anda lebih kerap memeriksa pelapik brek hadapan.

8. Jika ingin mengubahsuai sistem brek kereta anda, pastikan mendapat kebenaran bertulis Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Syarikat insurans akan melindungi jika kemalangan berlaku disebabkan sistem brek.

9. Semasa memandu elakkan kaki daripada sentiasa berada di atas pedal brek. Ini dapat menjimatkan penggunaan pelapik brek.

10. Semasa menuruni bukit yang curam, jangan gunakan brek, sebaliknya gunakan brek enjin (gear rendah) untuk mengawal kelajuan kereta anda.

11. Sekiranya suka memandu laju dan secara agresif, tukar pelapik brek kereta anda kepada yang lebih tahan panas seperti projek U. Pastikan anda menukar juga sistem saluran minyak brek kepada saluran bersalut logam. Ini bagi memastikan sistem brek kereta anda dapat berfungsi dalam keadaan tekanan dan suhu serta tinggi dan tindak balas brek anda akan lebih cepat apabila pedal ditekan.

12. Akhir sekali, cuma pastikan setiap kali anda hantar kereta  untuk ditukar minyak enjin, minta mekanik memeriksa juga minyak brek, kotak minyak gear, pelapik brek, lampu brek ketiga, aras pedal brek dan klac, tekanan angin tayar, alignment tayar, spark plug, penapis angin, penapis petrol dan sebagainya.


Jangan cuma tukar minyak hitam saja kerana peralatan lain perlu juga selalu diperiksa. Jangan tertipu dengan mekanik yang cuma menukar minyak hitam dan penapis minyak hitam apabila kita menghantar kereta untuk diservis dan kita dikenakan bayaran tinggi untuk upahnya.


-------------------------------------------------------

sekian dari bengkel alam maya...hikhikhik... :)

2 comments:

  1. wahhh... good info nih.... dah 2 hari ni almost nak terbabas drive pergi sekolah.. i ws driving quite fast, then kat selekoh, brek mcm tak makan sgt.. huhu... nasib la xlanggar pape.. tapi kereta mmg skidding ahh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu yg kdg2 bhya ble kat selekoh ni...pnh dlu org langgar ms kt selekoh...nasib bek xde cedera pape cuma kete la trouble sket...

      Delete

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com