G.E.N.G

nuffnang

Sunday, February 23, 2014

resepi : kacang botol goreng

sebenarnya, aku ni paling x reti nak makan ulam-ulaman ni...
sebabnya :
1# aku jenis x bpe suka sayur...bkn x mkn sayur cuma memilih sket
2# org selalu mkn ulam ngn sambal belacan...aku x blh mkn belacan sbb ada allergy...mkn je tp xde la kerap sgt...seksa weyh allergy ni...
3# rasa yg super pahit...hahaha...

memandangkan aku punya skill memasak memang out giler, aku pun gunakan kesempatan duduk rumah sewa masa belajar ni utk asah skill...
tahun pertama ddk rumah sewa, ada sorang senior tinggal serumah ngan kteorg...
dari dia la aku blaja resepi ni...
maka dengan itu aku xde masalah nk menelan kacang botol lg...hehehe



bahan-bahan:
kacang botol (2 cekak - potong kecik2 bg jadi bentuk mcm star)
bawang merah (5-6 biji)
bawang putih (3-4 biji)
ikan bilis (1 genggam)
cili giling (1-2 sudu)
cili padi (ikut suka nak byk mana -  x letak pun xpe)
sos tiram
telur (1 biji)
belacan 
minyak utk tumis
garam & gula secukup rasa

cara-cara:
1) tumbuk bawang merah, bawang putih, ikan bilis & cili padi.
2) tumis bahan-bahan yg ditumbuk sampai naik bau pastu masukkan sos tiram.
3) pastu masukkan cili giling.
4) tambahkan air 4-5 sudu utk elakkan bahan tumisan jadi kering + hangus.
5) masukkan kacang botol. gaulkan.
6) pecahkan telur. gaulkan.
7) tambahkan garam & gula secukup rasa. toksah bubuh gula byk sgt sebab gula utk adjust kalau rasa pedas sgt.
8) siap utk dihidang.





simple je kan?
resepi orang bujang memang simple lg express...
makan ngan nasi panas2 skali ngn ikan goreng memang mabeles sgt...
hahaha...

selamat mencuba!

sekian dari dapur masterchef yg tersingkir :P

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com