G.E.N.G

nuffnang

Monday, January 17, 2011

computer virus information

VIRUS - Virus kata hanyalah singkatan dari VITAL MAKLUMAT SUMBER DAYA dikepung. Virus adalah jenis program, biasanya ditulis dalam VBA atau C + +, yang digunakan untuk menghancurkan komputer orang lain dan rangkaian. Virus biasanya menyebar melalui e-mel, gambar, filem, dan lampiran fail yang di-download melalui internet.


Trojan - Trojan adalah program yang digunakan oleh hacker untuk mendapatkan maklumat mengenai mangsa mereka. Beberapa maklumat yang hacker akan cuba untuk mendapatkan adalah maklumat kad kredit serta maklumat penting yang lain.

SPYWARE - Spyware adalah malware yang dipasang pada komputer seseorang tanpa pengetahuannya.
Ini adalah antara program yang bekerja sama dengan Trojan, iaitu, dengan mengumpulkan maklumat peribadi mengenai pengguna. Salah satu contoh spyware adalah keylogger. Hal lain yang spyware tidak, selain dari mendapatkan maklumat, yang memantau aktiviti komputer korban's seperti website yang dilihat user dan pengguna internet kebiasaan surfing. Ada jenis spyware bahkan yang diprogramkan untuk menghentikan pihak tertentu daripada menggunakan komputer yang telah diserang. Jenis spyware menambah perisian secara diam-diam ke dalam komputer korban tidak curiga atau secara automatik mengarahkan komputer ke laman web tertentu.

Adware - Adware adalah masalah besar untuk orang-orang yang suka browsing internet. Jenis perisian membuat mereka pop-up sebanyak mungkin. Setelah pengguna cuba untuk menutup pop-up tertentu, pop-up  lain akan terbuka sehingga memakan sejumlah bandwidth yang kadang-kadang melambatkan sambungan internet.
Malware - Ini adalah istilah umum untuk setiap program yang mengakses komputer anda untuk mencuri data peribadi. Virus, Trojan, adware dan program berbahaya yang lain termasuk dalam kategori ini.

Registri adalah salah satu target yang paling umum dari program-program. Sering registri imbasan dan pembersihan amat penting bagi mamastikan computer sentiasa dalam keadaan yang baik. Selain membersihkan registry, penting untuk melakukan full scan pada komputer anda secara teratur untuk membuang semua program mencurigakan dipasang pada sistem anda.

Salah satu cara untuk mengelakkan jangkitan komputer adalah untuk mengelakkan laman web tanpa jaminan dan muaturun yang tidak penting. Apabila anda telah men-download file, scan fail terlebih dahulu sebelum membukanya terutamanya jika itu adalah file eksekusi atau satu with.exe sebagai sambungan fail.


Menggunakan registry cleaner secara teratur adalah salah satu cara untuk menjaga kestabilan sistem anda dan mengelakkan daripada jangkitan semua jenis malware. Namun, anda perlu menggunakan registry cleaner yang tepat untuk sistem operasi anda. Sebagai contoh, jika anda berjalan pada Windows 7, pastikan anda mendapatkan registry cleaner terbaik untuk Windows 7 dan tidak untuk XP atau Vista. Setelah anda mendapatkan registry cleaner terbaik, anda boleh mengharapkan prestasi yang lebih baik dari computer anda. Dan anda boleh mengharapkan keselamatan tambahan untuk fail anda dan seluruh sistem anda juga.


by serangkai 2

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com