G.E.N.G

nuffnang

Monday, December 30, 2013

di mana sensitiviti kita chapter 2

kali ni aku nak sambung perkara yang selalu buat aku feeling hot-hot....
chapter 1 boleh refer kat entri sebelum ni -----> chapter 1

1# merokok masa amik makanan & dukung budak
masa entri sebelum ni pun aku da ckup hot-hot ngn perokok ni...
kali ni aku bukan hot-hot ngan asap rokok lagi da, tapi aku feeling hot-hot ngan abu rokok tu...
da tau nak beratur amik makanan, sedut la rokok tu smpai abes sebelum giliran nak mencedok makanan tu smpai...
ni x...mulut sedut rokok pastu tangan dok nak cedok makanan...
rokok tu kan klu da sedut, mesti ada abu rokok yg nk kena buang...
da mencedok makanan sambil menyedut rokok tu mula la dok cover2 bagi abu rokok tu bg jgn jatuh dalam makanan...
mmg pfffffttttt sgt la...kan senang hidup kalau x merokok masa nak amik makanan tu...


x mati pun kalau x hisap rokok masa amik makanan tu...tp kalau da ajal nak wt camne kan...
bagi aku, yg ni memang sgt xde adab okay!
sebelah tgn rokok sebelah tgn lagi makanan...ce kalau masa tu tbe2 ad angin ke..ad org tertolak engko ke...x ke abu rokok tu berpotensi utk terjerumus kt dlm makanan??
ok fine...makanan tu mmg la x basi on the spot but then hygiene tu berkurang la beb!
hygiene tu pe ke benda? hygiene tu maknanya kebersihan derrr...
kalau makan kt kedai, ada gak aku menyimpang cari kedai lain tp kalau kat kenduri kawen ke hape xkan nak menyimpang rumah jiran pengantin mintak nasi pulak...

tu kalau part makanan...yg lagi aku geram tu sebelah tangan tu rokok, sebelah tangan lagi tu dukung budak...
kdg2 budak tu aku rasa ada la dlm 3-4 tahun...berkepul-kepul la asap rokok tu si kecik tu da sedut...


ok fine...budak tu bukan anak aku...tapi kalau korang ni xde rasa syg kt diri sendiri skalipun, syg ler kat budak kecik tu yg kena jadi secondhand smoker...
derrr...asap rokok yg bertebaran tu lagi bahaya dari nikotin yg engko sedut tu...
esok2 kalau budak tu ditakdirkan jadi anak murid aku, xke susah aku nak ajar anak engko nnt klu asyik x datang sekolah sebab x sihat...
ok la...kalau bukan jadi anak murid aku skalipun, mesti jadi anak murid org len jugak kan...
pastu dok salahkan cekgu x pndai ajar pulak...kihkihkih...
nampak x perkaitan dia? ahhh...yg ni aku sje je pun...toksah ler serius sgt...
ikutkan ati, aku nak amik je budak tu bwk dok tempat len smpai al-bapak dia abes sedut rokok...
kdg2 puan emak budak pun mcm redha je anak beliau sedut asap rokok al-bapak tu...
next time, aku rasa aku nak bwk stok lollipop or coklat or whatever la jajan yg budak2 suka dlm handbag...pastu aku nak selit or tampal nota tulis camni kat jajan tu...

"kalau x sygkan diri sendiri, sayangilah anak anda yg kena sedut asap rokok tu...don't let your family become secondhand smoker"

hahaha...budak kalau umur 3 tahun ke bawah, dapat jajan, selalu mintak org len rescue bukak jajan dia...
kita bg jajan tu senyap2 pastu kita tengok pe respon parents dia bila dpt nota camtu...

dear smokers out there, korang nak merokok 10 kotak sehari pun aku xde hal sebab bukan guna duit aku pun beli al-rokok tu...
tp please la behave sket bila nak merokok tu...
tengok la sket sekeliling korang tu...jgn men hentam sedut rokok tu...
x macho pun kalau dok ramai2 kat meja makan pastu engko sorg2 kua kan asap rokok berkepul-kepul...sian kat jiran tetangga yg dok sebelah menyebelah hatta mereka tu bukan engko kenal pn...
bagi aku, lagi macho kalau engko cepat2 abeskan or lagi super duper macho kalau engko padamkan terus rokok tu x kira la byk lagi ke x rokok tu bila engko sedar yg tempat or waktu tu x sesuai utk merokok...

2# men hentam keluar or masuk simpang @ tukar lorong
asal nampak ada kete or moto yg gelojoh nak kua simpang je mesti org akan sebut cmni...

"aaaa...tu mesti perempuan yg drive"

chettttt....
kuang asam keping betul sesaper yg penah kua kan statement camtu...
kadang2 tu lelaki pun sepesen je wt peel gini...so, toksah nak gender bias sgt la kan...
kalau perempuan yg nampak kejadian tu, sah2 dia akan kata lelaki drive ntah pape...
kalau lelaki yg nampak kejadian tu, sah2 dia akan kata perempuan drive ntah pape...
jadi, konklusinya, lelaki or perempuan pun sama je ada kekurangan masing2...

setiap kenderaan kecuali basikal, beca, bot, kapal selam, sampan, rakit dll yg seangkatan je yg aku tau xde lampu signal...
jadi, usah ler kedekut pahit nak hidupkan lampu signal tu kalau rasa2 mcm nak keluar or masuk simpang atau tukar lorong...xde luaknya bateri kenderaan korang kalau setakat nak kelipkan lampu signal tu utk beberapa saat...


yg dari simpang nak masuk jalan besar tu pun beragak ler sket...
jgn dok men redah mengharapkan org len akan mengelak utk korang...x sopan betul la...
aku pernah kena ngn insan spesies cenggini...
da la aku yg dimarah sebab x elak dia...lokasi kejadia tgh kat selekoh...berbukit pulak tu...aku pun syg nyawa aku beb...mentang2 ler ni kawasan engko...siap mintak claim duit ubt seikhlas ati aku sebab beliau xmo ikut aku pegi balai wat repot...bukak dompet tgk ada seratus je tapi dua keping rm50...pfffftttttt....
ikhlas x ikhlas pun hulur je la sekeping sebab malas nak panjangkan cte...
yg parok aku gak sebab tayar aku pecah sebijik...calar jgn ckp ler...

3# x reti nk hulur elok-elok
yg ni pun hot-hot jugak...kalau rasa nak bagi brg kt org len tu, tolong ler hulur elok2...bukannye men campak je...
ok fine...bukan campak yg sampai terpelanting tu...

aku bg satu situasi ni la...
engko pegi makan kat satu kedai ni...perut da kenyang, engko pun pegi ler kat kaunter nak bayar...taukeh kata bil korg rm 16.50...engko pun hulur ler duit rm 20 yg kaler kuning tu ha...dapat ler baki lagi rm 3.50 tp si taukeh tu men campak je duit baki tu kat meja kaunter...maka korang perlu ler amik sekepeing2 duit tu sendri...
kalau aku ler, memang menyirap la dgn taukeh pesen camni...nak2 kalau makan pun hampeh je rasa...aku da tolong tambahkan rezeki engko wahai taukeh...pe la dosanya engko hulur elok2 duit baki tu kat aku ni haaa...
pasni memang kedai engko aku black list terus...


x kisah ler taukeh ke x...bila nak hulur barang kat org len tu tolong ler hulur elok2...
lagi2 kalau org yg akan terima barang tu lg berumur dari korang...show some respect la derrr...
kalau org yg bakal terima brg tu x kisah xde hal la...tapi dlm ati sape tau kan...
tapi kalau ngan aku, opkos ler aku sentap bila kena camtu...
kalau ler wat camtu dgn alasan takut bersentuh antara lelaki dgn perempuan skalipun, ada cara yang sesuai kan nak hulur barang tu...toksah ler tertutup sgt pemikiran tu...
yang sama2 jantina pun, xde salahnya kalau kte hulur elok2 kat penerima...
aku kalau nampak anak murid aku x hulur elok2 memang aku suruh dia pulang semula & bagi elok2...kalau x tegur dari awal, nnt smpai ke tua peel cmtu...
tangan yg menghulur itu lg baik dari tgn yang menerima...tp kalau yg menghulur pun camtu skali peel nye, mana nak nmpk baiknya kan....

ok...stop smpai sini dulu...
setiap manusia memang x sempurna tapi kita boleh berusaha utk jadi lebih baik kan?
2013 da nak sampai penghujung...jadi, sama2 lah kita berubah ke arah yg lebih baik supaya dunia ni aman....hahaha...

chill!!!

sekian bebelan dari mok cik muda remaja =)

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com