G.E.N.G

nuffnang

Thursday, December 5, 2013

warded due to tonsils

oh gosh...seriuosly aku sgt x suka sebarang perkara yang berkaitan dengan hospital or klinik...
i don't like medicine...i don't like the smell in hospital or clinic...
i don't like needles...i don't like everything there except a handsome and super nice doctor...hahaha...

sila abaikan i don't like yg keempat tu...
seriuosly aku paling x suka doktor...
hahaha...

doktor : ye solehah...(sambil belek kad rawatan sebab nak tau nama pesakit yg malang ni)...pe penyakit awak hari ni?
aku : mmmm....*mula la segala penceritaan kisah dongengan* (kalaulah aku tau pe nama penyakit aku ni, ptt aku la yg jadi doktor...pe penyakit awak hari ni? errrr...ayt tu kn mcm semalam or esok lusa ada penyakit lain pulak...hahaha...)

this is one of typical questions from doctors...
pastu tulisan buruk tahap cacing kena racun...
dapatlah ubat selambak yg kena dihabiskan...

lpeas tu adegan liat nak makan ubat...hahaha

----------------------------------------------------

selesai mukadimah...

sebenarnya nak cite pasal aku kena tahan di wad...
hahaha...xde la lama mana...dlm 3-4 jam je...kuikuikui...
lepas ni seriously aku xmo da kna tahan camni...
kalau kena tahan pun bior ler sebab nak deliver baby...kahkahkah...*berangan skali skala x salah kan...*

benda ni berlaku saat hari2 terakhir aku sebelum pulang ke kampung halaman lepas tamat belajar...

sehari lepas final exam tamat, aku sebenarnya rasa semacam kt tekak...
minum air pun rasa perit2 sket...
aku pikir maybe sebab aku kurang air ke hape...
tapi nak kata kurang tu macam x logik sangat sebab aku memang selalu minum air masak instead of air bergula...
perit2 pun, aku telan la jugak sebab pikir maybe aku sakit tekak sebab cuaca x menentu...

elok aku bgn tido esoknya, tekak aku da makin perit...
suara pun da macam ella aku rasa...hahaha *perasan*
perit x perit, perut pun mau kasi makan jugak...
perit x perit, aku kasi abes jugak nasi sebab da lapa kebuluq kot...bab makan memang no kompromi sebab gua pesakit gastrik...kihkihkih...
rehat jap pastu zohor dulu...pastu baru la aku slow2 cari port nak mengular (mentidokan diri) sebab aku da start rasa makin sakit tekak ngn kepala aku masa ni...
sejam dua lepas tu aku bangun sebab kepala aku da sakit semula...bdan pun da start mendemamkan aku...tekak da perit mcm hape ntah...batuk2 but no kahak...serius sakit sgt...suara pun da mengalahkan ella masa ni sebab da garau abes...

demam x demam petang tu selambe lagi aku berjalan2...hahaha...serius aku x suka melepek atas katil time sakit sebab aku rasa kalau wt cmtu mcm lagi bertambah sakit jerr....
osmet suruh pergi klinik tp aku refuse sebab ketidaksukaan tahap maksima terhadap ubat...
da sakit kepala tu, aku pergi redah tempat ramai org pulak...maka bertambah ler kesakitan kepala aku ni...ni namanya menambah penyakit...
sebelum berambus balik rumah, cam bese perut mesti kasi tuang ngn makanan...
stok gula2 utk sakit tekak yg cap ibu ngn anak utk legakan keperitan tekak, vicks wajib ada sebab aku rasa semput & air 100 plus sebab air tu yg dikatakan mujarab utk org demam tp xmo makan ubat cm aku ni...hahaha
kdg2 aku ni kalau sakit pun x mcm org sakit sebab still nak merayap-rayap...still nak makan mcm2 lg...sorry la gua x reti nak memfeeling jadi org sakit...hahaha...

makin nak sampai ke tgh malam, kepala aku makin sakit...
x penah2 aku sakit kepala camni...
aku x baring sebab tu akan menyakitkan lagi kepala...so, aku duduk je la jap...tp dek kerana aku nak mentidokan diri utk cubaan hilangkan sakit ni, aku pun baring je la...
ada la dalam 10-15 minit aku baring pastu kepala memang rasa mcm mau pecah...mata pun aku x mampu nak bukak da masa ni...nafas pun x bpe ok...tambah ngn tekak yg makin sakit jugak...
dah ler aku sebatang kara dalam rumah masa ni...osmet2 xde...

capai hp pastu dail no incik boipren...
he came with two of my girlfriends..
my girlfriends told me to go to clinic...
maka berangkat ler kami ke klinik kesihatan batu rakit...
konon2 nak terjah emergency kt sana tp nak kena dail dulu no pegawai bertugas...
aku xnk tggu sebab aku rasa seram kat situ lama2...hahaha...

cari punya cari klinik yg bukak masa ni tp xde...
sebab xde lgsg klinik yg bukak, maka terus je la ke hospital kat bandar...
aaaaaa...yg ni aku ckup x suka...
aku da la mmg xnk ke sana...incik boipren kata xde pe la...paling2 pun kena cucuk masuk air sebab demam panas...
haaa...ayat ni x membantu mententeramkan aku yg bernafas x bpe baik masa ni hokkkaayyy...nak xnk memang mempergikan jugak ler ke hospital sebab bukan aku yg drive kan...
kalau aku yg drive, memang aku u-turn balik kot...hahaha...

elok sampai hospital, trus masuk emergency...tp xde la terbaring atas stretcher tu...
member aku papah lerr...aku xnk dramatik sgt smpai kena sorong cmtu...
masa nak register tu, MA cek dlu utk letak aku ni kat kes level cmne..
emergency kan...kalau kritikal, aku akan didahulukan dulu...
member yg tlg register bgtau MA aku migrain...so, dpt la aku amik giliran dulu...
skalinya bapaks ler ramai umat manusia malam tu...
aku dapat no giliran dkt kol 1 pagi & jumpa doc pulak dkt kol 3 pg...
2 jam tggu tu rasa macam zombie je...hahaha...
kepala memang sakit sgt..tekak jgn ckp ler...lg ler sakit...dada pun rasa berombak smpai rasa nak bernafas pun susah...2-3 kali jugak masuk toilet sebab muntah tp xde la mencurah-curah sgt muntahnya...

bila da sampai giliran, maka bermula la typical questions dari incik doktor...
aku pun bgtau siang tadi aku demam tp smpai malam aku dpt headache yg teruk + tekak yg sakit smpai susah nak bernafas ni...
nasib bek ler peramah...aku paling x suka doktor yg anti sosial ni...
doktor tu pun siap cakap kesian aku tggu dekat 2 jam...
ye incik doktor...memang sgt kasihan sebab 2 jam tu penuh terseksa aku rasa...hahaha...
dijolok-jolok tekak aku, katanya aku camni sebab tonsil bengkak...
ahhhh sudahhhh...
cek heartbeat...dekat 130 beat per minute...
incik doktor ckap heartbeat gua x normal...it supposed to be around 70-90...
ahhhh sudahhhh...
blood pressure aku x igt ok ke x masa ni...
suhu pun aku x igt bpe masa ni...

doktor kena tahan aku dulu kat wad since heartbeat aku laju sangat...
xde la tahan sehari terus...just for few hours kena tahan dlm wad pemerhatian...
macam kena kuarentin jugak la sebab xblh ada org len teman kat dlm ni...
plus, doktor suspek aku kna jangkitan kuman sebab heartbeat aku laju...
aku kena wat blood test pastu masuk air dlm badan...
kalau blood test aku positif or heartbeat aku still xmo normal, aku kena stay lagi lama kat hospital...
uuurrrggghhhh...aku sangat x suka...

da la perit kena cucuk utk wat laluan masukkan air...
wat blood test pulak boleh fail...maknanya 2x kena amik darah...
bengkak kiri kanan tgn aku...



dok kat wad pemerhatian ni sorang2 pulak tu...
da dekat sejam lebih aku sebatang kara dalam ni, baru lah ada sorang lagi masuk...masa ni pun baru ada nurse masuk jugak...kalau x, memang sorang2 la aku kat sini...ada dekat 10 katil jugak la dalam ni...
masa sorang2 tu, satu je aku mintak...jgn ler blackout...hahahaha...
aku penakut gelap yg sgt tegar okay...


wayar kiri kanan kat tangan masa ni...selambe dok amik gambar sana sini...
hahaha..nasib bek x tercabut wayar...



abes satu pin air masuk dalam badan, doktor dtg cek semula heartbeat...
heartbeat da normal...blood test pun bebas dari sebarang penyakit kritikal...
doktor cek balik tekak & tonsils still bengkak...
katanya xpe dulu...aku blh balik...masa ni, kalau boleh cabut tekak ni pindah mana2, memang aku akan buat sebab nak telan air liur sendiri pun sakit...
tapi doktor tu mmg x blh bla betul la...

doktor : awak sure x yg awak ni x pregnant?
aku : of course la...mana sy ada buat benda camtu...
doktor : ok...kalau camtu bila last awak period...
aku : last month
doktor : last month tu around bape hari bulan?
aku : middle of the month
doktor : so, bulan ni da period blum?
aku : of course la dah...
doktor : are you sure?
aku : i am very sure of it
doktor : ok then...nanti sebelum balik jgn lupa amik ubat & makan ubat tu bagi tonsils tu surut bengkak...
aku : okay...thanks...

gggrrrr...aku xtaw la pe motif si doktor ni tanya aku cmtu...
igt aku noob sgt ke xtaw pasal pregnancy tu...even aku x amik medic mcm incik doktor, at least aku still ada ilmu biology level spm tu...huhuhu...
i am not that stupid to do those nonsense thing...
sebab tu aku jawab pun dalam BI sebab konon2 nak tunjuk kat dia yg I AM NOT THAT STUPID yg bodo2 pergi buat keje haram tu and then x sedar diri tu da terbunting (termengandung)...
pfffftttttt...
hahaha...muka memang berlagak gler masa jawab sebab bengang kot kena soal cmtu...padahal simple sentence je pun aku guna tu...

mentang2 la aku pkai tshirt bodo2 ngn jeans pastu selipar jepun pulak tu...
da aku sakit x hengat sebelum nak datang hospital tu...
xkan la aku nak iron baju kurung ngn tudung comel2 dlu mcm nak pergi ngaja tu...
oh pleaseee...x sempat kot...
aku capai mana yg ada je la...lagipun barang2 aku da packing utk balik kampung kot...
memang agak serabai dari kebiasaan jugak la aku masa ni...kalau bakal mertua tgk pun reject kot tgk aku dressing cmtu...kihkihkih...
xkan nak tunggu aku datang kat emergency tu pakai baju kurung ngn tudung comel2 pastu pkai blazer siap ngn nametag baru nak layan pesakit proper...grrrrrrr...seyes x pasal2 aku rasa bengang ngn doktor ni...

teringat pulak masa ni al-kisah isteri lecturer aku yg dtg hospital ni jugak...
mentang2 la isteri dia housewife, mintak untuk sambung ubat dari hospital lama tapi diperlekehkan...
tapi bila lecturer aku datang siap blazer segala...bgtau detail nama ubat dari hospital sebelum ni...
nampak mcm educated & professional je, senang je dpt ubat tu...
argghhhh...sangat diskriminasi...
mentang2 x pakai blazer, layan cam harem je...

kalau ikut riak, nak je aku cakap camni kat doktor yg berlagak tu...

"I am a teacher with DG41...I have a degree too...so, please stop asking silly questions to me..."

hahaha...

aku rasa nak tarik balik first impression aku kt doktor ni yg konon2nyer beliau peramah...
at the end, aku rasa beliau ni sgt annoying & berlagak...
lepas ni, kalau pergi government hospital, dress up mcm golongan professional...
aku sure korang dapat layanan yg mantap!
no wonder la ramai yg complain pasal service GH ni...
too much discrimination...

sehari rest kat rumah sewa, lusa terus drive balik pahang...
hahaha...menggagahkan diri drive balik konon2 superwoman je padahal semput pun x baik mana lg...
ubat memang x mkn sebelum drive sebab xmo bagi ngantuk tp memang stop banyak kali utk cuci muka & kepala kasi segar...
sampai rumah mcm nak pengsan je rasa sebab memang energy zero da...huhuhu...

pengajaran yg aku dapat :
1-jgn asyik menggedik xmo makan ubat...tapi aku rasa selagi aku x selepet cmni, selagi tu jugak la aku susah nak telan ubat...
2-pakai sekemas yg boleh kalau nak masuk GH ni even sakit cmne skalipun kalau nak dptkan servive yg tip top...avoid selipar jepun!!!!wakakaka...
3-kalau nak cari doktor wt husband or wife, sila amik doktor klinik or hospital swasta sebab mostly dorg lg peramah & x mendiskriminasi pesakit...errr...tp of course la dorg kena peramah sebab kita bayar utk service tu...kihkihkih...just my 20 cent statement...don't so serious la para doktor sekalian...


koleksi ubat yg kena telan...ubat2 ni wat hidup aku macam zombie dekat seminggu...asal makan ubat je, trus tumbang tido...bila bangun, da sampai timing makan ubat...makan ubat lagi pastu tido semula...hahaha...sebab ni gak la aku benci sgt makan ubat...

seminggu gak la aku x makan nasi...hari2 telan bubur je sebab tonsils x surut bengkak lg...
kurus kerempeng rasanya hidup cmni...
nasib baik aku x lupa lagi rasa nasi tu camne...huhuhu...

more info pasal tonsils boleh baca kat SINI & SINI

len2 info, sila google sendiri...
kecelaruan bahasa yg maha dasyat entri kali ni...
kesan ubat seminggu hari tu barangkali...
hahaha...saje cari point xmo mkn ubt pasni...

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com