G.E.N.G

nuffnang

Thursday, January 16, 2014

Penggunaan gear automatik yg betul

I am a driver but I prefer with automatic transmission car...

kenapa aku lg suka bawak kete auto???


1# kaki aku x penat nak kawal klac / clutch (aku rs ni beg)...hahaha...aku x reti nak spelling btol2 nama pedal yg lg seketul tu...

2# aku ada masalah utk kontrol kiri ngn kanan...hahaha...ekceli aku selalu konpius mana kiri, mana kanan...so, disebabkan masalah aku ni, aku slow sket bab kontrol klac ngn gear...aahhhhh...x reti aku nak explain cmne...wakakaka...

3# kalau traffic jam, xde la penat nak mengharungi jem tu sebab nak kena men tuka2 gear...tekan2 klac ngn brek...

4# sebab aku mls nk pikir nak tolak2 gear ni...hahahaha...aku ada byk benda len yg nak dipikirkan...

---------------------------------------------------------------

aku ni baru setahun jagung bwk kete...lesen P pun x tamat lagi...8 nov 2013 genap setahun lesen P aku...so, setahun jagung la tu...

selok belok pasal kete pun xbpe reti lagi...setakat nak cek minyak hitam ngn air enjin tu reti la...yg len2 tu still belajar lagi...

dan hari ni aku baru tau nak guna gear auto ni x blh men taram je tolak gear...wakakaka...
yg aku tau tolak D kalau nak gerak...tolak R klu nak undur...P utk parking...N utk neutral...
rupa2nya ada pantang larang jugak nak guna gear auto ni...

-------------------------------------------------------

Penggunaan gear dgn betul utk kereta automatik

Harap sama2 dpt kongis info yang bagus disini.

Kekadang pernah perasan kereta depan masuk gear P bila berhenti kat trafic light. dpt agak sebab lampu reverse nyala kejap. bayangkan kalau terkejut sebab lampu trafic light dah hijau lama.kereta dah hon2. tertekan pedal minyak dulu baru masuk gear. boleh kondem gear box rasanya.

kaedah yang betul semasa berhenti di traffic light:
1. tekan brek kaki
2. masuk gear N (tanpa tekan tombol pada gear. tolak ajer)
3. Tarik hand brek
4. lepas brek kaki

nak jalan:
1. tekan brek
2. masuk gear D (tanpa tekan tombol pada gear. tarik ajer)
3. lepas hand brek.
4. lepas brek kaki
5. tekan minyak

Penggunaan tombol/butang pada batang gear:
1. tekan tombol semasa menukar
P > R ,
R > P
R > N
N > R
D > L/D2
L/D2 > D

2. jangan sesekali tekan antara
N > D
D > N
D > D3
D3 > D

pernah tegur org semua gear dia belasah tekan tombol masa tukar.
kalau gear yg jenis ada lekuk2 tu selamatlah. tombol tekan pun tak ada kan?

Berikut adalah susunan gear untuk gearbox auto:

P - parking, digunakan untuk anda memberhentikan kereta anda. gear akan disekat.
jadi kereta anda takkan bergerak walaupun handbrake tak ditarik.

R - reverse, untuk mengundur kereta anda

N - neutral, jika dalam posisi menunggu traffic light atau traffic jem, alihkan ke gear
neutral. bukan parking! jika anda perasan, gear D ke N tidak perlu menekan kekunci
pada tombol gear.

D - drive, penukaran secara auto gear 1,2,3,4 dan seterusnya butang overdrive - gear
akan menyekat untuk masuk ke gear 4. gear yang akan digunakan cuma 1,2 dan 3
shj

3 - setengah kenderaan tidak mempunyai overdrive tetapi mempunyai susunan gear 3
untuk menurunkan gear dari 4 ke 3

2 - ini akan menyekat sistem gearbox anda ke gear 2 dan tidak akan masuk ke gear
seterusnya. tetapi akan jatuh ke gear 1 jika perlu


L - Low gear, gear pertama

--------------------------------------------------------

seriously, aku x tau pulak utk D & N tu xyah tekan tombol tepi tu pun xpe...
hahahaha...
yg aku tau, nak tukar gear harus tekan tombol tepi tu...


aku lg prefer jadi elegant girl rather than becoming wonder woman...rasa tua la bila define diri sendiri woman...I'm still a girl okayyyy...hahahaha...

semoga info ni bermanfaat kepada semua...


sekian laporan dari bengkel kemahiran hidup sekolah aku

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com