G.E.N.G

nuffnang

Wednesday, March 5, 2014

resepi : chocolate cupcakes

aku memang gilerkan chocolates...
kalau sedih, aku baham coklat byk2...
ada org kata mitos je makan coklat byk2 ni boleh wat muka berjerawat...
tapi semacam jgk nek jerawat especially kalau aku makan coklat yg ada unsur kacang...
teringat dulu arwah sepupu aku penah tegur kalau syg muka jgn mkn byk sgt coklat yg byk kacang...

aku rasa atas hormon masing2 jugak kot pasal ni...
jerawat ke hape aku x kisah...
kalau nek jerawat boleh cari ubat jerawat...
meroyan karang sedih sorang2 xde pengubat...hahaha...
kalau tgh sedih sorang2 mmg coklat je la ubatnya...
kek coklat...chocolate chips...roti coklat...nutella...choki choki...
asal namanya coklat suma aku suka kecuali ais krim coklat...
aku lg prever ais krim vanilla...
sebab tu iklan ais krim magnum tu x mampu mencairkan aku langsung...hahaha...


sebelum ni aku da penah share resepi kek coklat moist..
boleh refer balik kat sini ---->kek coklat moist

beza resepi tu ngan yg aku nak share ni ialah kek kali ni x pakai butter tapi diganti dgn minyak jagung...
sihat sket la resepi kali ni sebab less kolestrol gittteewwww...hehehe...
adunan ni boleh hasilkan 25-30 biji cupcakes...
bergantung kepada size cup yg korang guna & isipadu yg korang tuang dlm setiap cup tu...

bahan-bahan :
(A)
100g serbuk koko
200g gula pasir
1 tin susu cair
200g minyak jagung
250g susu pekat

(B)
4 biji telur gred A
1 sudu teh esen vanilla

(C) - diayak
150g tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder

cara-cara :
1)Masak bahan-bahan A dgn api yg perlahan sehingga gula cair sepenuhnya. Tak perlu sampai menggelegak @ mendidih. Nak tau gula da cair tu bila kacau da xde rasa kasar kat dasar periuk.
2)Pukul bahan B. Pukul2 manja telur tu sampai kembang.
3)Satukan adunan A & B.
4)Masukkan bahan C ke dalam adunan sikit demi sedikit...toksah wat gelojoh sgt...
5)Tapis adunan utk kek utk dapatkan tekstur yg halussssss....
6)Tuang adunan kek 2/3 cawan kertas. Bakar pada suhu 165 darjah celcius selama 20 minit. Bergantung pada jenis oven. Nak kukus pun boleyyy...
7)Sejukkan kek sebelum tambah topping

 teammate buat cake...


tadaaaaa!!! ni la hasilnya...
utk topping pulak, aku wat guna buttercream...
sebelum ni da penah try wat buttercream tapi agak muak sket bila nak melantak byk2...
tapi resepi yg ni xde rasa muak & x terlalu manis...
org kampung aku cakap rasa dia tu just nice la...
hehehe...

sambung next entry utk resepi topping buttercream...
peace yaw!!!

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com