G.E.N.G

nuffnang

Monday, June 10, 2013

bahana tido lepas asar


dramatik kan caption kat gambar tu??

caption tu mmg betul pun!!!
aku pernah terkena...
seyes mcm biol gler rasa masa tu...

al-kisahnya ada la satu hari masa tgh praktikum tu...
balik sekolah tu aku rasa mmg penat x hengat la...
sampai rmh, aku rht2 jap pastu solat zohor...
pastu baring lepak2 kat ruang tamu sebab dlm bilik aku panas sgt...
al-maklum ler rmh kayu...bila tgh hari mmg rasa bahang sgt...
port best kt rmh sewa aku ni ruang tamu la...
redup & x panas sgt...

sambil2 baring tu aku men hp lyn game ngn FB...
alih2 ntah cmne dtg rasa mengantuk yg amat sgt...
tau2 aku da slmt lena dibuai mimpi...
tido memang nyenyak abes...

and then aku pun terjaga...
dlm keadaan mamai tu aku tgk jam dinding 6.50...
suasana plak x terang x gelap sgt...
keadaan mcm matahari baru nak terbit...

aku pun berbisik dlm hati...
jgn tanya cmne nak men bisik2 dlm ati tu...

"apasal dorg suma ni x bgn2 lg...aku pun abes terbabas tdo dari ptg smlm smpai pg ni...abes satu rmh lewat g sekolah ni nnt..."

dang!!!

panik giler weyh...
dlm pala aku pikir mcm2 da...
aku da miss solat asar, maghrib, isyak smlm & solat subuh pg ni...
aku x siap lagi RPH aku...
worksheet utk anak murid aku x wat lagi...
ABM aku x prepare...
ni kalau lecturer tbe2 nak dtg observe mmg mampus aku...
paling x pun ada pensyarah pemantau dtg ke...
satu lagi, apasal housemate aku x kejut aku tdo semalaman dgn baju kurung ni...
benak + biol jap pala aku...
arghhhhh!!!!

terus aku capai hp...
tgk jam kat hp mmg la 6.50 tp bukan a.m...
skrg baru 6.50 p.m...
aku x puas hati terus aku bukak kalendar kat hp...
tgk kalendar mcm org hilang akal jap...

hp ni tipu aku...
skrg kan da pagi...
aku capai plak hp lg sebijik utk cek waktu ngn kalendar...
eh...apasal sama waktu & tarikh dgn hp td tu?

aku pun letak tepi hp tu & pikir sejenak...
sebenarnya da bpe lama aku tido ni...
sebabnya aku rasa mcm da lama gler aku tido...

aku flash back pe yg aku buat sblm tdo & senyum sorg2...
alih2 ada housemate aku keluar bilik lalu tepi & tegur aku...

"kenapa ni?"
"aku pikir da tido seharian dgn baju kurung ni pastu lambat bgn nak pegi sekolah..."

percuma aku kena gelak...
hahaha...

seyes aku rasa mcm biol gler masa tu...
cpt2 aku bgn g amik wudhuk terus pegi solat asar...
aku taw tido ptg lps asar tu mmg x elok...
hukumnya makruh...
tp perkara2 makruh ni mmg x elok diamalkan pun...

kalau aku tertido lpas asar ni, bila bgn je mula la dtg rasa biol sbb konpius nak magrib ke subuh waktu aku bgn tu...
kepala pun rasa pening2...
dan kdg2 tu aku rasa makin penat lepas tido...
mmg x berbaloi...

ada hadis kata tido lps asar ni boleh menyebabkan gila...
tp UAI kata tu hadis tu x sahih...
cumanya x elok diamalkan sebab tido lps asar ni makruh...
blh refer kt video bawah ni...
kejap je..satu minit je...



even hadis tu x sahih pun, tp once tertido lps asar pastu jd biol cmni, mau x gila sekejap...
selagi x betul2 mengantuk, aku xmo da tido lps asar...
seyes aku rasa ting tong bila bgn...

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com