G.E.N.G

nuffnang

Sunday, June 9, 2013

resepi : rainbow cake

asalnya aku nak buat red velvet cheese utk bday abah...
salah satu faktor aku pilih kek tu sebab aku pun teringin nak mkn kek tu...wakakaka...
aku pun angkut adik2 prmpn aku utk shopping bahan2 kek...
nasib bek perbelanjaan ditaja oleh ibu...hihihi...mekasih ibu...

akibat apabila x mahir seni potong kek

alih2 bila sampai supermarket, aku x igt lgsg pe bahan2 buat kek red velvet tu...muahahaha...
sebabnya aku bkn wat list brg pun...
men terjah je...
kat supermarket tu baru terhegeh2 mintak my sis google resepi..
da la line tenet cm siput ms kt dlm tu...
last2 my sis kata buat cupcake je la...
wat cream cheese frosting..tambah pewarna bg colourful...

melilau ler kteorg mencari bahan...
watak utama opkos ler sarung cupcake...
ntah pe pasal blh x jmpe sarung cupcake tu...
padahal klu masa aku xnk tu ada je..

last2 aku tukar plan...
jom wat rainbow cake!!!
hahaha...
idea aku diterima...

sebab ni plan gle2 aku ngn adik2 aku, kteorg try and error buat kek ni guna tepung kek yg da ready made...
tggl tambah butter ngn telur je...
da ler step yg diberi tu mcm aneh je...
sllnya klu buat kek mesti pukul butter dlu...
tp yg ni butter masuk yg last skali...
adunan tu pun aku rs cam aneh dari kebiasaan adunan kek yg aku wat...hahaha
layankan sje...
my sis ckp ikut je la da instructions cmtu...


ni tepung yg aku guna

bahan-bahan (kek)
ni kalau guna tepung cm yg aku guna
- tepung kek cm di atas 1 kotak
- telur gred A 4 biji...tp sbb aku guna gred D, so aku taram 6 biji terus..
- butter 290gram...seketul butter tu berat dia 250gram...so, kena guna 1 1/5 ketul butter..tgk kat bungkusan tu ada da line utk partition setiap 50gram
- pewarna..aku guna kaler oren, merah, biru & hijau...mix merah ngn biru utk dptkan kaler purple..

cara-cara
ni kaedah seperti yg termaktub kat blkg kotak kek tu...
- tuang semua tepung dlm satu bekas.
- masukkan telur satu persatu. pukul telur tu smpai sebati dgn tepung..
- pastu masukkan butter sedikit demi sedikit..pukul lagi sampai adunan tu jadi sebati..
- utk adunan ni, sesuai buat 5 layer. so divide adunan ni kpd 5 bahagian dlm bekas berasingan..
- masukkan pewarna secukupnya...aku guna pewarna yg dlm botol tu...dlm 2 penutup tu aku guna utk setiap warna..kacau bagi warna tu sebati...klu x nanti bertompok2 warnanya..


- pilih loyang yg bersesuaian...kalau besar sgt nanti setiap layer jd nipis...
- sapukan poyang dgn sedikit butter...pastu kerat kertas minyak ikut size loyang...sapu sket lg butter atas kertas tu...aku guna kertas minyak ni sebab senang nak keluarkan kek tanpa mencemarkan dinding loyang...kek nanti x melekat beriya kat dinding loyang tu...kekeke...sebabnya setiap layer ni kena masak asing2...lain la kalau ada byk loyang...
- masak setiap adunan berasingan...aku prefer kukus sebab aku x terer nak bakar kek..lgpun kalau kukus ni risiko kek bentat or hangus tu sgt tipis...satu layer tu aku kukus dlm 15 minit...
- da siap masak setiap layer tu sejukkan dlu kek tu...
- bersambung utk wat frosting cake...

kalau x jumpe tepung kek cm yg aku guna, blh refer kat resepi kat sini ----> resepi butter cake

bahan-bahan (cream cheese frosting)
- cream cheese 500g
- gula aising 2 cawan
- esen vanila 2 penutup
- setengah cawan butter

cara-cara
- pukul cream cheese dgn butter sampai gebu..
- pastu baru masukkan bahan2 yg lain. masukkan sikit2..pukul lagi sampai sebati & gebu..
- amik satu layer yg da siap masak tadi...sapu rata atas kek tu cream cheese ni...toksah tebal sgt...nanti x ckup nak balut keliling kek...hahaha...
- lapiskan semua kek dgn cream cheese..pastu balut keliling kek tu dgn cream cheese yg tggl...hias ikut citarasa korang...

ni hasil lps siap me'layer'kan dgn cream cheese

jenuh nak membalut kek ni dgn cream cheese
sbb x ckup alat baking
- simpan dlm peti ais dlm bekas yg bertutup..kalau x nanti kek tu bercampur dgn bau bnda alah yg ada dlm peti ais tu...
- hidang kek tu tgh sejuk2 mmg walllaaahhh!!!




selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com