G.E.N.G

nuffnang

Thursday, June 6, 2013

tiada lagi jaminan posting utk graduan IPG


*KLIK PADA GAMBAR UTK TUMBESARAN YG HEBAT*

dtg majlis utk meraikan kegembiraan peroleh ijazah tp disampaikan pula speech yg memilukan...

dlu org sll cakap kalau masuk maktab or IPG ni, lps habis blaja kompem dapat posting terus...
tapi skrg xde lagi da jaminan camtu...
dasar diubah sana sini...
abes duit rakyat dihabiskan utk beri elaun pd kami semua...
tapi akhirnya tiada jaminan posting diberikan kpd kami...
berilah peluang pada kami semua utk berkhidmat kpd masyarakat...

motif tiada jaminan posting sebab nakkan kualiti drpd guru baru...
kalau sampai berbulan-bulan menganggur, cmne kami nak kekalkan momentum utk mengajar??
mcm mana nak dapatkan kualiti??

guru2 kat sekolah diminta bersara pada umur 60 tahun...
sepatutnya umur tersebut blh berehat di rumah melayan cucu-cucu...
realitinya nanti anak cucu pulang ke kampung utk bertemu datuk neneknya...
tapi datuk neneknya perlu ke sekolah utk mengajar kelas tambahan...
"atok nak pergi mana?"
"atok kena pergi sekolah hari ni...kena ajar kelas tambahan ni..."
hehehe...siapa tahu mungkin jadi macam ni nanti...

tugas guru sekarang bukan mcm guru zaman dahulu...
guru zaman dlu tugasnya memang hanya utk mengajar...
tapi kini dengan kurikulum yg baru, kerja guru pun da semakin berat...
nak kena guna IT sana sini..
kesian cikgu2 yg da berumur nak berhadapan dgn tugas2 cmni...
makin bertambah beban mereka di sekolah...

nak melatih murid sukan...
nak organize mcm2 program kat sekolah...
nak ber'mural' sana sini bagi sekolah nampak ceria...
nak mengiring murid bertanding sana sini...
kesian kat guru2 yg da berusia nak buat semua ni...
bg lah peluang pada guru2 muda ni utk bantu...

dulu org berduyun-duyun nak masuk IPG sebab dpt elaun & jaminan posting...
bila kua, dpt degree plak tu...
sape x mau kan...
tapi sekarang dasar nak diubah..
xde lagi elaun, xde lagi jaminan posting...

kami pernah mengeluh susah betul kami kena blaja maths ni...
alih2 nanti pergi sekolah kena ajar sekolah rendah jugak...
pusing2 pun tolak tambah darab bahagi jugak...x cecah pun bab kalkulus ni...
tapi lecturer bg support yg contents kami blaja di IPG ni pd tahap sederhana kalau nak dibanding dgn apa yg korang blh blaja kat UPSI...
ok...sentap kejap...
sama2 blaja utk degree tp level contents kami berbeza even kami sama2 bakal guru...

itu memang xdpt dinafikan...

aku pernah terpikir utk sambung master dlm bidang maths jugak tp kalau contents kami pd tahap sederhana, aku takut aku x mampu nak bersaing dgn graduan lain yg degree mereka pure mathematics...
tp bukan aku kalau mengalah sebelum mencuba...
mungkin aku perlu mengkaji bidang2 lain yg bersesuaian utk aku sambung master nanti...
cuma aku harap saat tu nanti, aku sudah punya pendapatan sendiri utk tanggung aku sambung master nanti...

utk sape2 yg berhasrat nak masuk IPG nak jadi cikgu ni, pikir la masak2 dlu...
kalau boleh, carilah bakat terpendam len yg blh mendatangkan pendapatan utk korang..
memasak, menjahit, meniaga ke misalnya...
setidak-tidaknya, kalau xde jaminan posting, blh gak jana pendapatan lain...
dasar skrg da x menjanjikan jaminan posting lagi...
nak masuk IPG kena kuat semangat, rajin2 study...
sebab dasar skrg kan nakkan guru yg berkualiti...

nak masuk IPG pun bertapis-tapis ujian & interview sbb nak cari guru yg berkualiti...
tp rupa2nya x ckup lg kualitinya...
sedih...
5 thn setengah usia dihabiskan di IPG tp pengakhirannya camni...
huhuhu...

aku tggl satu semester lagi utk berhadapan dgn situasi yg dihadapi senior2 aku skrg...
semoga isu tiada jaminan posting ni hanyalah isu sementara...
kesian pada adik2 junior yg baru nak mulakan degree mereka...
aku pun da mula pikir apa kerja lain yg aku blh apply dgn degree perguruan matematik sekolah rendah aku ni...
satu lg, aku kena stand by dgn soalan2 cepu emas yg org sll tanya pd bakal cikgu cekgi ni...

"posting mana?"
"da ada calon belum? kalau belum, ada si polan ni nak kenalkan dgn si polan ni"
"bila nak kawen?keje kan da kompem ada"
"xkan la x posting lg? bukan ke dpt elaun dlu?"

mcm2 lagi la soalan2 yg bakal ditanya bila abes blaja nanti...
oh ye...x yah tggu abes blaja pun...skrg pun da mcm2 soalan cepu emas ditanya...
aku x risaukan soalan2 cepu emas tu...
tp yg aku risaukan nanti cmne nak mengumpulkn balik semangat utk mengajar kalau terlalu lama perlu tggu panggilan utk posting...
cmne aku nak kutip balik ilmu2 yg aku da blaja dlu utk di'apply' kt sekolah...
cmne aku nak dptkn blk momentum utk mengajar...
cmne aku nak membiasakan diri smla berhadapan dgn murid2 yg pelbagai ragam...
cmne tu...cmne ni...

kat sekolah selalu dgr isu x ckup guru tp posting guru2 baru ni dilambat-lambatkan plak...
haiz...x paham betul aku...
bagi aku, x salah kalau kita nak ikut sistem pendidikan negara luar...
dlm kls kat negara luar, guru dan murid ada yg pada ratio 1:10...
tp kt malaysia, seorang guru kena handle murid yg mencecah 40 org murid sekelas & mungkin lebih...
mcm mana nak ikut sistem pendidikan negara luar cmni...
yg buat dasar boleh pum pam pum pam ckp mcm2...
tp yg perlu menjalankan dasar ni guru2...

semoga isu jaminan posting ni masih relevan selagi kami masih diberikan elaun sepanjang pengajian kami di IPG ni...

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com