G.E.N.G

nuffnang

Monday, June 10, 2013

muhasabah cinta

mentang2 tgh cuti...
hari2 kau nak update kan...
hahahaha...
nanti da start semester baru, busy x hengat da kat blog ni...

memang byk benda nak share cerita..
kalau la update blog sambil bercerita je bnda yg aku nak, mmg setiap jam blh dpt entri baru kot...

sebenarnya, aku baru fall in love...
kekeke...
bkn fall in love kt org la...
nnt buah hati aku merajuk, susah mau pujuk...

aku fall in love kat lagu yg dok main kat blog aku ni...
kalau baca blog ni via laptop or PC, korang blh dgr lagu tu automatically dimainkan...
kalau sape2 yg baca via hp, tablet, ipad, ipod segala tu mgkn x dpt nak dgr lagu ni...
kat bawah ni ada video lagu tu...
tajuk dia muhasabah cinta by edcoustic




aku mmg jarang layan lagu nasyid...
sampai kn incik buah hati pnh ckp kt aku cmni...

"sekali skala dgr la gk lagu nasyid tu...toksah nak lyn lagu jiwang, rock2 sgt tu...lagha je..."

hahaha...
dush kena atas batang hidung aku skali...
bkn x dgr terus cuma jarang2...
kdg2 tu dgr je tp xtaw tajuk lagunya pe ngn sape yg nyanyinya...

ada satu hari tu aku blogwalking blog mana ntah, men lagu ni jgk kat blog dia...
dek kerana jrg dgr lagu nasyid, aku pun tanya la kt member2 pe tajuk lagu ni...
terus aku zass pergi melawat youtube plak utk cari video muzik lagu ni...

menyentuh hati bila layan lagu ni sambil tgk muzik videonya skali...

kesimpulan drpd video tu, mengisahkn seorang lelaki yg baru dpt tau dia menghidapi penyakit serius...bila da tau tu, mulalah dia rasa menyesal atas perbuatan2 dia masa sihat...senang kata, dlu sblm sakit, dia agak riak jgk la...org mintak sedekah pun dia men kasar je kat org yg mintak sedekah tu...

sebagai peringatan utk kita semua, sentiasalah bersyukur dgn nikmat yg diberikan kpd kita...
bila kita mengeluh xdpt nak beli kasut baru, igtlah ada org yg langsung x dpt pakai kasut sebab mereka tiada kaki nk menggayakan kasut mcm kita...
bila kita rasa susah, igt yg kat luar tu ada org yg hidupnya lagi susah dari kita...

so, pape hal pun kena la positive kan mind set kita...
mcm yg prof muhaya pernah cakap, kalau kita asyik fikirkan negative je ttg masalah kita, nnt lama2 masalah tu mmg akan lagi menyusahkn kita...
jadi, bila kita terpaksa berhadapan dgn masalah, cuba sebaik mgkn utk positive kn minda kita yg masalah tu dtg mesti ada sebab dan hikmahnya...
mungkin jgk masalah tu dtg atas sebab khilaf kita sendiri...
mungkin jgk masalah tu dtg sebab nak bg peringatan kpd kita...
mungkin jgk masalah tu dtg sebab nak bantu kita satu hari nanti...
senang cte la, kalau rasa susah sgt nak positive kan mind set tu, pikir camni...

"orang gila je yg x fikir nak selesaikan masalah sebab mereka da x dikurniakan akal utk berfikir mcm kita"

xkan nak jadi mcm org gila jgk kan???

jadi, sama2 la kita muhasabah diri & sama2 kita positifkan minda kita agar sentiasa bersyukur dgn nikmat & dugaan yg diberikan pada kita...


#peringatan utk diri sendiri jugak#

p/s : x lama da nak mula semester akhir...phewww...

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com