G.E.N.G

nuffnang

Wednesday, June 5, 2013

camne nak atasi rasa senggugut?

#repost

petua ni pun pak cik google yg tolong carikan untuk aku...
aku sendiri pun xtau la mujarab ke x petua ni sebab aku kalau sakit ni datang aku prefer tdo je...

lebih baik aku tido dari aku berjaga sana sini org sakitkan ati aku...
kalau x pun nanti aku mengamuk jadi the hulk hogan...
sia2 je meningkatkan jumlah kedutan kat muka aku...
maka aku pun akan kelihatan tua sebelum masanya...

cubalah try petua2 ni mujarab ke x...
kalau menjadi jgn lupa share kat aku & yg lain2 gk =)

Petua 1

Senggugut memang menyakitkan. Untuk mengatasinya, ambil sembilan biji pinang tua, dibakar hingga menjadi arang lalu ditumbuk halus. Campurkan secawan air suam dan minum sembilan hari berturut-turut dari hari pertama datang haid.

Petua 2

Ambil segenggam halia dan tumbuk lumat. Masukkan halia ke dalam segelas air suam, apabila halia mendap barulah diminum air tadi didahulukan dengan selawat. Hasilnya senggugut akan hilang.

Petua 3

Ubati senggugut dengan minuman air rebusan rumput jarum emas atau rumput rempah padang atau rumput cengkih padang semasa kedatangan haid atau sebelumnya.

Petua 4

Ambil sembilan biji pinang tua , dibakar hingga menjadi arang dan ditumbuk halus. Campurkan dengan secawan air suam dan minum. Amalkan petua ini sembilan hari berturut-turut dari hati mula kedatangan haid. Insyaallah, mujarab.

Petua 5

Campurkan halia yang telah ditumbuk dengan serbuk lada hitam . Kuantiti sama banyak antara kedua-dua bahan . Makan dalam 1 atau 2 minggu sebelum haid . Cara nak telan tu tak kisahlah macam mana pun . Tapi saya gunakan kapsul kosong lebih kurang 2 biji sekali makan .

Petua 6

Semasa sakit ketika haid, hendaklah sentiasa meminum air teh pahit tanpa gula.

ada juga yg selalu amk alternatif dengan telan ubat a.k.a pain killer...
aku pun telan gak pain killer bila da x tahan sgt sakit...
lagi2 sakit tu dtg pada hari2 penting cm hari nk exam ke...hari nk masuk pertandingan pape ke...nak jalan jauh ke...x pun hari nak pegi dating...tteeeeeeetttt....

sebenarnya amk ubat ni pun ada side effects dia...
aku pun igt2 lupa da pe kesan dia...
yg pastinya selagi bukan dlm keadaan kecemasan cuba elakkan dari amk pain killer serta-merta...

paling penting jauhi minuman sejuk @ minuman berais masa period sebab tu akan menyebabkan korang jadi bertambah sakit nanti...

senyum...x perlu kata apa-apa....senyum =)

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com