G.E.N.G

nuffnang

Friday, December 24, 2010

buku vs manga


tajuk kali ni buku vs manga...
mana satu yg korang plg ske???
klu aku mestilah manga...bcoz full with pics ngn cte yg menarik...
al-maklumlah aku ni xske nk bc bnda yg berjela-jela...lg2 buku sejarah ngn biology masa sekolah dlu...

ble aku baca buku yg tulisan berjela2 ni jp je aku da kiok tdo...aku tau rmai yg sama spesies ngn aku ni...kan???so ble nk exam mmg big problem la utk aku...cara aku grab la mana2 keyword yg penting2 igt dlm pala...nnt dlm exam aku pndai2 la goreng jgn bg hangus dengan syarat aku da baca dulu la topik tu...dpt gk A utk sejarah ms spm tp bio dpt B je...hehehe...

-antara collection aku yg masih selamat -


bcoz aku ni ske sgt manga, so aku pn wat la collection peribadi...
cmne aku blh terpengaruh ngn bnda2 ni??
aku mula ngn manga detective conan yg cousin aku pny...aku start bli da 4-5 buah jmpe plak manga Naruto...pastu jmpe plak yg dari Jepun yg da translate dlm BM....yg sengal manga dari Jepun ni cte dia mostly mcm novel2 melayu yg cinta x kesampaian tu...pastu sket2 ada babak censored(kissing2...)
ble makin lama makin mengarut aku pn mls nk bli jenis ni da...

- antara collection terawal aku yg masih selamat -


manga jenis2 yg bersiri ni lg la mls aku nk follow...cte dia bkn dlm setiap siri tu best pn...kdg2 miss nk bli...tp skrg aku tgh follow siri Maid Maiden hasil karya Kaoru...support Malaysian artist!!!!hasil karya kartunis Malaysia lg best nk follow compare ngn hasil dari luar negara yg da diterjemah tu...

-ni la manga yg aku tgh follow skrg...baru kua dua siri...ni siri pertama-

- ni manga yg versi jepun translate kpd malay -

-manga yg ntah pape...cmne la aku blh follow cte ni...naseb bek x kumpul full version -

start form3 klu x slp la aku mula kumpul manga ni...klu nk diikutkn jumlah yg ada da blh penuh rak aku tu...tp disebabkan adik2 aku yg x bertanggungjawab ni byk gk yg da hlg...da baca g sepah merata2...ad yg g bg pnjm mmbr la...geram btol la...da la yg hlg tu antara manga favourite aku...ngn pindah rumah lg, makin byk la yg da missing in action...pindah masa aku xde kt rmh...xtau pe jd ngn harta pusaka aku ni...

-antara collection aku yang still selamat smpai hari ni-

novel aku lyn gk...tp bkn la novel yg jiwang leleh2 tu..yg pasal cinta x kesampaian la...nk khwn xdpt restu la..beza darjat la...NO WAY!!!aku xske cte2 mcm tu...x membina lgsg...byk khayal je ngn fantasi cinta yg bg aku ntah pape je...sori la klu readers aku ni yg ske novel2 gni...ni just pendapat aku sbb aku pnh baca novel yg leleh2 ni dlu masa pas pmr...

klu aku aku lg ske novel karya Ramlee Awang Murshid...cte dia mostly x la jiwang leleh2 ni...cte dia ala2 advanture gk la...ble aku baca cte dia mcm aku plak yg ada dlm tu...rasa hidup je cte tu...cte2 dia ni bg byk input baru kat aku..bkn sekadar cinta khayalan...sbbnya dia ada wat rujukan gk sblm menulis...so ada gk la ilmu yg aku dpt ble baca novel dia...aku rajin pinjam kt library je novel2 dia..aku pnh bli satu novel dia tajuk 9 Nyawa..sbb cte ni terlalu best bg aku....

- novel melayu pertama yg aku beli-

ada lg dua buah novel yg aku pnh bli...novel BI tajuk Prom Crashers ngn High School Musical 2..prom crashers tu ad kt hostel tp yg lg satu tu ntah mana da hlg ble da pndh rmh ni...aku x ske bli novel..ske pnjm kt library je sbb binding novel ni kdg2 x kukuh...da tebal sgt...nnt mla la tertanggal muka surat sana sini...aku xnk la brg2 aku rosak...bli manga lg tahan lama...huhuhu~~~

pasni sape2 yg nk hadiahkan buku kt aku korang tau da la kan jenis2 buku yg aku ske...aku mmg ske dpt hadiah buku...lg2 buku tu aku minat...lg satu jgn anggap org2 yg ske baca manga ni x matang or mcm budak2...aku paling xske fakta tu...manga not only for kids ok!

kartunis tu x pnh mention pn manga is just for kids...reading manga is one way for me to release tension...sbb jln cte sempoi...gmbr pun lawa2...rugi sape2 yg berlagak matang yg asyk condemn manga...






by: serangkai 1

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com