G.E.N.G

nuffnang

Tuesday, February 1, 2011

B.A.N.J.I.R

hari tu aku da story pasal bas yg rosak...
aku smpai rumah dlm kol 7 mlm...
kol 8 mlm tu plak satu family gerak balik kampung kt Kulai, Johor sebab atok aku skt...
atok aku kna strok masa tdo...


kre hari tu full day aku on the road...
dlm kol 1.30 pg br smpai sana...
gle sengal2 satu badan aku esok tu...


esk pg tu pg hospital melawat atok aku...
sedey tgk dia terbaring je...
mak long gtaw satu bdn dia sebelah x bley gerak...
masa melawat tu pn kteorg suma urut2kn kaki ngn tgn dia...
mana la tau ada rezeki blh pulih blk...

otw nk blk rmh atok aku smla hujan mencurah-curah dgn lebatnya....
smpai kt kulai masa nk tuka wiper kete abah aku, ada satu banjir kilat dkt area c2...
air lumpur je...kesan dr projek yg byk membangun kt area tu...
parit terabur je...
skali hujan lebat gni ni lah hasilnya...



kete2 yg lalu kt area tu da mcm speedboat je...
suma redah...
plg tkt ble tgk moto pn nk redah...
naseb baik x tergelincir mas0k parit...
byk2 kete yg lalu kt kawasan tu x jmpe2 lg kete kancil nk redah...
kete kancil kat cute miut...

at last dtg gk kancil...
tp ble da nk dekat kt tmpt air tu tbe2 cm x jd lalu plak...
last2 kete kancil tu lalu gk...
speedboat mini redah banjir...
yuhuuuu..... 
 

3 hari 2 mlm kteorg kt sana...
semlm blk rumah semula....


hujan lebat mencurah-curah kt muka bumi....
x henti2...jp lebat...jp cm renyai je...
hari last kteorg kt sna sepanjang hari hujan je...
hujan cmni besenya banjir la menyusul...




mmg btol pn jgkaan aku...
mcm peramal kaji cuaca plak da...
kteorg bertolak petang dr sna...
pilih utk lalu kt highway sbb b4 ni kteorg pnh terkandas kat banjir ble lalu jln biasa ni...
naseb baik masa tu patah balik cepat...klu x mau kteorg terperangkap jadi mangsa banjir gk...


masa otw nk balik rumah, dari lebuhraya utara-selatan ni aku bley nmpk kt jln biasa da banjir...
ada da kete yg terkandas...
pengalaman lps mengajar kteorg supaya ikut highway ble hujan lebat2 gni utk elak banjir...
cousin aku yg ngjar kt Kulai tu pn terkandas hr tu bcoz dia lalu jln lma..
ibu aku bg gk route yg kteorg lalu ni...
tp maybe bcoz dia xpnh lalu lg jln tu, so dia x jd follow & trs patah balik je....





kteorg pn x la full version ikt highway je... 
smpai kt simpang ampat je...kt melaka klu x slp aku tmpt ni...klu slh mknanya tmpt ni kt n9...huhuhu...
ni mmg laluan bese da kteorg lalu bcoz ni la route klu nk pg sekolah adik aku kt melka tu...
ntah npe makin lama kteorg lalu jln ni makin kurang plak kete yg berselisih ngn kteorg...
smpai la kat selekoh mana ntah tp menghala ke k.pilah la...
ada pokok tumbang kt belah kiri...
lipat selekoh tu ada tanah runtuh plak....





seyes seram la...
da la kt kawasan selekoh masa tu...
klu tgh laju mau je terlanggar 2 bnda alah tu...
abes je kawasan selekoh ada kete stop tgh jln tgh ckap ngn someone...
petanda burok ni...


ble kteorg menghampiri org yg tgh dok tgh jln tu ternyata mmg petanda burok di
hadapan...
bro tu ckap ada banjir kt depan...
kete da x bley lalu...
dia suruh kteorg pintas kt jln menghala ke senaling utk g k.pilah...


jln tu seyes seram...
kalau aku yg drive sorg2 kt jln ni xtau la cmne...
kecik je jln ni...mendaki plak tu...rasa cm berkabus cm kt cameron pn ada...
kiri kanan hutan tebal...
line hp pn bengong2 ayam je...celcom la...maxis, digi dan sebaginya xtau la plak... 
lampu jln mmg zero la kt tmpt ni...
tp ada gk rmh org cma jarak2 sgt la...
mmg berani la org yg tggl kt cni... 
smpaikan aku tgk kt tgkp pn pala aku bley terbyg bnda yg bukan2...huhuhu...


alhamdulillah jln ni smlt smpai ke k.pilah...
tp sepanjang jln ni mmg byk gk la tmpt yg da naik air...
kete naza ria abah aku da mcm speedboat redah air....
moral of the story yg aku dpt :

1)gnakanlah highway ble tbe musim hujan lebat yg menjurus ke arah berlakunya banjir...plus kan bg komisyen promote route diaorg ni...huhuhuhu...
2)dlm kete bekal makanan & minuman byk2 sbb kalau nasib x baik terkandas mana2 ada gk bekalan mknan...lgpn sepanjang perjalanan korg nk cr jln kua nnt blm tntu korg jmpe kdai mkn yg best...klu jmpe kdai mkn yg muncul waktu mlm tp di siang hari kdai tu x wujud pn sbnrnya cmne?hahahaha...ada berani?
3)kna pk jln lain yg blh dilalui ble lalu jln lama...dlm erti kata lain korg bwk la peta malaysia yg latest sbb gps pn blm tentu cover suma tmpt yg kt ceruk2 ni...
4)berani redah segala laluan yg dirasakan selamat utk smpai ke destinasi...



5)berani!!!
6)tawakal je la ngn laluan yg korg pilih...nk patah balik wat cepat2 or korg terkandas di tgh2 banjir nnt...


byk plak aku membebel kali ni...


by : serangkai 1

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com