G.E.N.G

nuffnang

Thursday, May 9, 2013

aku x guna org dalam okay!

jadi cikgu??
sikit pun x pernah terlintas dlm hati aku untuk jadi cikgu...
sebab aku lagi sukakan kerja2 yg berbentuk teknikal di mana aku x perlu berkepit dgn buku setiap masa...
bukan aku x suka membaca, cuma aku lagi suka baca something yg lebih santai macam komik, majalah dan novel2 thriller...

cita2 aku??
aku pernah nak jadi tentera udara tp aku kurus sgt & x ckup tggi...
aku pernah nk jadi peguam tp aku risau nanti aku salah membela org...
at last, aku pilih untuk jadi engineer sbb minat kpd kerja2 teknikal dan praktikal ni..
tapi, rezeki aku bukan dlm bidang yg aku minat tu...
takdir hidup aku menetapkan aku untuk jadi seorang cikgu...

bila org tanya bpe result SPM aku yg blh buat aku masuk IPG, ramai org akan tuduh aku ni guna cable @ org dalam utk masuk blaja kat sini...
seyes aku terasa hati sgt...
padahal aku usaha sendiri untuk masuk...
one more thing, aku bukan jenis suka nak guna org dlm utk kepentingan peribadi...
perbuatan camtu seolah-olah kita merampas hak org lain...

for your information, tahun aku apply masuk sini mmg pengambilannya banyak...
dlm 3000 org utk 27 IPG seluruh malaysia...
dan pada tahun aku apply dlu, lepasan SPM yg apply pn x seramai mcm yg sekarang ni..
semakin lama, intake utk setiap pengambilan baru da x ramai tp yg apply berkali ganda ramai dari kekosongan yg nak dipenuhkan...
suma ni kerana dasar pencen umur 60..
so, x byk kekosongan setiap tahun utk guru2 baru penuhkan...

memang aku bukan best student masa kat sekolah...
aku memang suka main masa belajar...
aku memang x suka belajar secara serius...
aku memang x suka nak melekat dgn buku setiap masa...
aku memang sukakan aktiviti luar dari blaja setiap masa...
dan sebab tu, result SPM aku x la brape nak power sgt...
tp sekurang-kurangnya, result aku mencukupi syarat utk apply masuk IPG even aku x dpt straight A pn...
so, xde istilah kat sini yg aku apply masuk guna org dalam...
result kalau tip top pun tp kalau xde skill menghadapi interview, x guna bercakap besar marahkan org x pilih korang yg result power tu...

terima kasih pd kaunselor aku dlu yg ajar cara2 nak berhadapan dgn interview...
pemilihan baju, penulisan resume, percakapan suma diajar...
klu xde bimbingan mereka dlu, aku pun belum tentu mampu lps interview...
tambah plak dgn result SPM yg sederhana ni...
senang cite, jgn jadi org yg cuma pandai jwb exam tp x taw utk bersosial...

ni result trial UPSR aku...
teka la sendiri subjek pe yg aku dpt B tu...

ni result UPSR aku...
ni result PMR aku...
teka sendiri la subjek pe yg aku dpt B tu..
.
result trial SPM aku...
penuh warna warni..

ni result SPM aku...
penuh warna warni jgk...
nyaris nak dpt 9A...
kekekeke...

tgk result SPM aku tu, mau x frust menonggeng...
sederet B...
ce kalau yg B tu dpt A, kan aku blh dpt 9A da tu...
hahaha...

nasib la kan sape suruh byk main...
kalau aku jadi ulat buku dlu blh rasanya dpt staight A...
blh masuk paper utusan ke...metro ke...
hahaha...
kalau bab berangan memang xnk kalah...

bagi sape2 yg rasa frust menonggeng dgn result SPM tu, jgn la jadikan tu sebagai penghalang utk korang sambung study or berjaya dalam hidup...
rezeki ada di mana2...cuma kita yg perlu lebih berusaha untuk mencarinya...
pengasas FB pun x abes sekolah tp sebab dia rajin, dia blh jd jutawan skrg ni...
tp bukanlah maksud aku suruh bdk2 kat sekolah tu berhenti blaja pastu ramai2 buat laman FB yg baru...
maknanya even x pandai dlm akademik skali pun, mesti ada bidang lain yg kita blh kuasai...
sebabnya setiap org ada bakat yg tersendiri...
cuma kita yg x sedar bakat yg ada dalam diri kita tu...

pendek kata, jgn jadi org yg hanya pandai atas kertas semata-mata...
bykkan bersosial bg dptkan pengalaman sebab pengalaman mengajar kita tentang kehidupan..
maksud aku bukanlah bersosial dgn merempit sana sini, melepak x tentu hala...
maksud aku biar jadi org yg pandai bergaul, mudah sesuaikan diri dgn suasana...
lebih kurang camtu la...
jangan jadi seorang yg cuma tggi IQ tp rendah EQ...
apa itu EQ?
go and find the answer by yourself!!
peace yaw!!!

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com