G.E.N.G

nuffnang

Sunday, May 5, 2013

Kenapa aku pilih untuk jadi cikgu?

ramai yg kata untung org perempuan ni kalau jadi cikgu...
org suka untuk wt jadi isteri...
sebab pe?
sebab cikgu blh handle murid yg ramai skali gus...so, kalau mesti xde masalah nk urus anak...
sebab cikgu bkn keje ikut shift...so, kalau suami balik keje tgh mlm pn, still ada org jga kt rmh...
sebab cikgu ni blh wt keje multi purpose...so, xde mslh ank uruskan mcm2 urusan rmh tgga...
sebab cikgu ni cutinya sama dgn murid2nya...so, blh luangkan lebih masa dgn anak2...
statement mcm masuk lif, tekan, naik sendiri... *menggantikan peribahasa masuk bakul angkat sendiri*

mungkin tu satu bonus...

aku sendiri pn x pernah bercita-cita untuk jd cikgu....
bercita-cita jadi pensyarah pn jauh sekali...

aku dlu pernah bercita-cita nak jadi askar...
tapi apakan daya, badan kecik sgt...

aku dlu pernah bercita-cita nak jadi pilot...
tapi apakan daya, tggi x ckup...mata pun smpai empat...

aku dlu pernah bercita-cita nak jadi engineer...
berbelah bagi antara engineer automotif dgn engineer perisian komputer...
nk pilih automotif, abah kata tu bidang org lelaki...
nk pilih perisian komputer, ibu kata x yh la dok tambah power spec tu lg...

jadi, aku ikut pilihan ibu utk jadi cikgu...
abah pun sokong...
pilihan ibubapa ni mungkin ada baiknya utk aku...
turutkn sje la biarpun pd awalnya x bpe nak rela pn...

bila kita redha dgn sesuatu ketentuan tu, rasa seronok tu akan dtg sket demi sedikit...
seronok bila dpt melayan bdk2...
bila rasa nak merungut dgn perangai bdk2, igt blk masa sekolah dulu pun aku bknlah jenis yg baik lg skema pn...
what goes around comes back around...
so, nasib aku la kan klu dpt anak murid yg sama nakal mcm aku dulu...

jd ckg ni bkn hanya kena ajar & capai objektif pembelajaran semata-mata...
kena tau jgk perkembangan luaran mereka...
kita x blh slhkan mereka kalau mereka xphm apa yg kte ajar...
mungkin cara penyampaian kita x kena dgn tahap pemikiran mereka...
mungkin juga penyampaian kita salah...
atau mungkin juga mmg takdir mereka yg tiada upaya utk menguasai pelajaran seperti mana org lain...

sedih bila tgk da dkt nak abes sekolah rendah pun masih x mampu membaca...
sedih tgk murid2 yg lemah terasing dan tersisih di sekolah...
sebak bila dgr murid2 yg lemah ni mengadu knpa mereka diasingkan...
adakah kerana mereka ni lemah untuk menguasai pelajaran di sekolah....

mungkin mereka lemah dlm pelajaran...
tapi siapa tahu mereka mungkin mampu menjadi seorang hafiz @ hafizah...
tapi siapa tahu mereka mungkin mampu menjadi seorang pelukis sehebat leonardo da vinci..
tapi siapa tahu mereka mungkin mampu menjadi seorang ahli sukan yg ternama...
tapi siapa tahu mereka mungkin mampu menjadi seorang tukang masak terkemuka...

jadi, jgn jadikan kecuaian kte mengesan kelebihan dlm diri mereka sebagai satu kerugian kpd mereka...
jgn jadikan kelemahan mereka sebagai punca kita mengabaikan mereka...
so, aku harap aku dpt jd ckg yg akan sentiasa memotivasikan murid2 supaya lebih berusaha untuk berjaya...
terima kasih ckg2 yg x jemu2 bg sokongan dan motivasi pd aku yg sgt malas lagi nakal ni...
sebab sokongan mereka, aku mampu smpai ke tahap ni...
kalaulah aku diabaikan dlu, blm tentu aku akan ada kesedaran untuk lebih berusaha ke arah kejayaan...

biarpun aku x mampu untuk mengejar cita2 utk jadi seorang engineer, sekurang-kurangnya aku dpt membantu membina asas untuk melahirkan para engineer masa hadapan...
mungkin juga satu hari nanti anak sendiri yg akan menyambung cita2 aku nanti...

setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya...

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com