G.E.N.G

nuffnang

Friday, May 31, 2013

setiap insan ada sisi gelapnya

da tgk video terbaru matluthfi?
ala yg tajuknya sebelah sayap tu...
video terbaru ni memang awesome sgt...
simple tp bg makna yg mendalam...
kalau belum tgk lg, jom tgk dlu video ni...



da abes tgk??
so pe pendapat korang??

bagi aku, lepas tgk video ni, pe yg aku dapat simpulkan ialah klu kita nak bagi nasihat kat org len, jgn show off sgt diri tu konon mcm good2 jer...
everyone did mistakes..no one is perfect...
so, kalau ada antara kengkawan kita yg tersasar tu memang normal la...
bukan ler aku nak suruh suma kengkawan aku tersasar bg semua jadi super normal...
mampus la...
tapi memang lumrah dlm kehidupan kita memang xkan lari dari buat kesilapan...

dlm video ni ada 3 watak utama...
mat luthfi, reefqy & ihsan...
mat luthfi ---> sorang member yg berusaha nak bwk kwn dia, Ihsan ke pangkal jalan
reefqy ---> ketua usrah..housemate mat luthfi ngn ihsan...
ihsan ---> kaki botol...

reefqy sebagai ketua usrah, nak jaga imej baik dia...xmo ada kaki botol as his housemate...
niat dia asalnya memang nak Ihsan tu berubah tp cara dia yg bajet good2 sgt tu x seswai dgn Ihsan yg da memang bermasalah tegar dgn arak...
cara dia too harsh utk org yg da memang kritikal bermasalah...
tp, sorg lg housemate dia yakni mat luthfi, sgt menentang dgn cara si reefqy ni...
reefqy terlalu menjaga reputasi baik dia as ketua usrah smpai terlalu mendesak nak Ihsan ni berubah...
Mat luthfi cuba mendekati Ihsan secara perlahan...tukarkan isi kandungan arak tu dgn air jus...nampak mcm teguk arak tp sebenarnya content dlm tu air jus...
slow2 Ihsan tu blh kurangkan ketagihan dia pada arak...

since everyone did mistakes, kita xblh la senang2 nak menghukum seseorg tu...
kita bukannya Tuhan utk menghukum org lain yg wat salah tu sewenang-wenangnya...
cuma yg penting, cara kita utk berdiplomasi dgn si pelaku salah tu...


org tu kalau dah sah2 penagih dadah tegar, kalau korang dtg pergi serang maki hamun penagih tu suruh dia berubah, korang rasa dia nak ke tgglkan dadah tu??
kalau kena kat aku pun aku xmo berubah kalau nak suruh aku buat baik tapi serang aku ngn cara kasar nk mampuss...hahaha...
dalam mimpi pun belum tentu aku blh berubah kalau caranya kasar camtu...

aku tukar dgn contoh lain...
korang da memang hari2 makan nasi...
tiba2 satu hari korang kena berpindah kat satu tempat yg makanan rujinya biskut ngn roti...
korang rasa, korang mampu ke hidup nak telan biskut ngn roti hari2 sedangkan korang sebelum ni makan nasi paling tak pun dua kali sehari??
for sure la korang rasa perit gler kan??...
korang pun mesti ada bekalan beras stand by utk berhadapan dgn situasi baru...
slow2 korang kena tgglkan nasi sebab tempat baru korang kena makan biskut ngn roti...
tambah plak susah nak dptkan beras kat tmpt baru tu...

kita andaikan nasi tu sebagai kesilapan kita...
biskut dgn roti sebagai perubahan yg kita kena capai...
stok simpanan beras sebagai nasihat yg diberi...

sebab da selalu amalkan makan nasi, satu masa kena berubah dgn makan roti dan biskut...
tapi korang ada stok simpanan beras utk slow2 korang tgglkan nasi...
da selalu amalkan yg kebiasaannya, nak berubah x blh nak berubah secara drastik...
susah kan??


aku sendiri pun ada pengalaman jadi org yg bermasalah ni...
masa sekolah dlu, lagi nak dekat ngn SPM, ntah npe aku jadi malas sgt...
blaja xblh nk fokus...wat keje main2 je...
bila aku fed up nk study, aku g tdo...
paper matematik ngn kimia keje nak fail je...
padahal aku blaja dlm kelas yg ke-3 drpd 20 kelas...
hahaha...bykkan kelas kteorg??
ranking aku dlm batch pun memang ler bukan yg top 10 tp top 200 tu ada la kot...hahaha...sebabnya batch aku dlu dkt 500 org...

tp ckg matematik ngn kimia aku xde la men sembur aku ngn result aku cmtu...
yg plg awesome ckg matematik aku...
exam aku keje nak fail je...kalau lulus pun ckup2 makan...
aku pun x taw npe aku lemau gler masa ni...
padahal classmates len suma dpt A...
mana x aku ni jd special case dlm kelas tu...

tiap kali waktu matematik, aku kena pindah tempat...
aku kena duduk sebelah ckg kat meja guru...
masa ni silibus da abes, so tiap kali waktu matematik, byk wat latih tubi je...
aku pun kena wat gak latih tubi yg sama tp yg specialnya aku wat sebelah cikgu...
satu2 aku tulis tu cikgu perhati...
salah sket je, cash aku kena ketuk tgn aku...xde tangguh2 tggu aku siapkan keje...hahaha...

cikgu tu akan betulkan step by step mana2 part yg aku salah...
xde la dia nak tengking2 marah aku sbb selalu buat salah...
kena ketuk tgn sket2 tu bese la...ketuk2 manja gittew...hahaha...
aku bukan ler lumpy sgt smpai x paham satu pe pn yg cikgu ajar...
aku dpt result ke laut tu pun sbb aku byk cuai...
berkat cikgu tu sabar ajar aku, at last aku dpt A1 utk paper matematik...
even aku x la dpt straight A, tp aku puas hati sbb adanya cikgu yg x putus2 bagi tunjuk ajar kat aku...
sentiasa bagi dorongan & semangat utk aku ubah keputusan aku tu...
dan kalau cikgu aku tu marah2 & tengking2 aku yg result selalu ke laut tu, aku x rasa yg aku akan berubah utk study lg bersungguh2...
dan silap haribulan jgk, result aku pun mungkin ke laut gak masa spm tu...


kesimpulannya, dalam kita nak nasihat org len, kena pegang kata-kata ni...

menegur jgn sampai menghina,
mendidik jgn sampai memaki,
memberi jgn sampai mengungkit,
bercakap jgn sampai takbur.

kalau kita berkawan dgn penjual minyak wangi, pastinya bau wangi tu akan turut melekat pada kita tapi jika kita berkawan dgn tukang besi, nescaya bau busuk dari besi tu akan turut melekat pada kita...

bila kita da berkawan dgn si penjual minyak wangi, jgn takbur dgn kewangian yg ada sebab mungkin satu masa nanti bau busuk dari besi tu plak yg melekat kat kita...

nobody is perfect...

jgn kita sewenang-wenang menghukum org lain yg da buat salah tp sebaliknya pimpinlah mereka dengan penuh kelembutan dan keikhlasan untuk ke arah kebenaran...
sebab setiap org ada sisi gelap mereka...

yg membezakan kita apabila sisi gelap tu dilihat org lain sebagai satu musibah yg membinasakan masyarakat yg lain...
pandanglah sisi gelap tu sebagai satu ujian bg kita untuk mengubahnya ke arah yg lebih baik supaya sisi yg gelap tu akan berubah menjadi cahaya yg menyinari hidup kita semua...

peringatan untuk org lain dan juga diri sendiri...
semoga hari esok lebih baik dari hari ini...

peace yaww!!!

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com