G.E.N.G

nuffnang

Wednesday, May 29, 2013

resepi : ikan masak asam pedas


ikan pari asam pedas memang marvelous sgt!!!
memang feveret aku sgt2...
tapi since aku study kat terengganu, aku susah nk dpt mkn asam pedas yg power...
sebabnya asam pedas ni makanan org johor ngn melaka...
kalau pergi kedai makan pn asam pedasnya x bpe kick sgt...

"pe susah...kau masak la sendiri..."

memang x susah pun nak masak sendiri tp aku rasa x berbaloi nk masak sebab housemates aku bkn selalu ramai yg makan kat rmh...
tp kalau da datang gian nak makan tu, aku terus berdessup pegi cari bahan...
tapi aku x la pegi cari ikan pari...
mahal o...
x mampu....hahaha...
aku selalu guna ikan kembung yg gumuks2 tu je...

resepi ni aku blaja dari ibu...
pastu skill di'polish' oleh my auntie..
maka terhasillah asam pedas ala2 johor...
kekeke...

bahan-bahan :
- ikan beberapa ekor...ikut suka korang nak byk mana...tp aku guna 3 ekor ikan kembung yg gumuks...
- lada kering 2genggam...ni anggaran yg aku guna...saiz tangan aku saiz M...kekeke
- bawang besar 1 biji
- bawang merah 4 biji
- bawang putih 7 ulas
- halia tua 2cm
- kunyit hidup satu ruas jari...kalau xde ganti dengan 1 sudu besar serbuk kunyit...
- daun kesom 5 batang
- bunga kantan 1 kuntum
- 1 setengah sudu kecik asam jawa...ni kalau guna asam jawa xtra cap adabi...
- minyak untuk menumis
- garam & gula secukup rasa
- nanas (x letak pun xpe...ikut suka korang)

cara-cara :
1 - sebelum nak siang ikan, potong2 dlu lada kering pastu kasi rendam dlm air panas..
2 - blend bawang besar, bawang merah, bawang putih, halia, kunyit dan lada kering tadi..blend kasi hancur lumat lada tu...klu x lumat nnt kuah x cun..
3 - panaskan minyak dlm periuk...tp aku lagi suka guna kuali...ikut la nak guna mana pun...asalkn muat dgn kapasiti ikan...
4 - agak2 da panas minyak tu, tuang segala bahan yg da kena blend td...tumis sampai naik bau bukan sampai naik bau hangit...my auntie bgtau tumis bia sampai ad org dlm rmh yg bersin sebab bau tumis tu...paling x pun tukang masak yg bersin...kekeke...kalau nak rasa nak bersin tu g ler jauh sket dari dapur tu...
5 - masukkan daun kesom dan bunga kantan...bunga kantan tu kasi belah dua...belah bagi memanjang surface bunga tu yer...
6 - pastu masukkan ikan...gaul sebati dlu...pastu baru tambah air secukupnya...jgn overdose...nnt kuah cair da x marvelous rasa dia...
7 - pastu masukkan asam jawa...asam jawa tu gaul ler dlu dgn air dlm cawan baru kasi tuang...kang x sekata rasa dia...
8 - lastly masukkan la garam & gula secukup rasa...tambah ler nanas kalau rasa nak...
9 - siap utk dihidang dgn nasi panas2...tambah kicap cap udang lemak manis skali memang marvelous la...kekeke...




selamat mencuba!
peace yaww!!!

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com