G.E.N.G

nuffnang

Thursday, January 9, 2014

bantal busuk & anda

pernah tengok x budak2 yang asyik berkepit dengan bantal busuk, teddy bear or pape saje la yg dapat membuatkan budak2 ni selesa bersama-sama ke mana pun dia pegi..
well...habit camtu dinamakan sebagai clinging behavior (CB) iaitu satu tingkah laku yang bergantung kepada sesuatu benda dan x mahu berenggang dengannya...

selalunya, barang2 yang menjadi CB ni digunakan sebagai peneman untuk menenangkan diri mereka...teman masa sedih ke...masa teguk susu dalam botol ke...kadang2 barang2 yg menjadi CB ni jugak yang akan dicari sebelum tidur untuk dijadikan peneman...

tabiat menggentel bantal atau kain ni sebenarnya membuatkan budak2 ni rasa seronok dan mengasyikkan sampai boleh membuat mereka terlena...kalau da hari2 dok ulang wat benda yg sama, lama2 aktiviti tu akan jadi satu habit mereka untuk tidur..

memiliki barangan utk sebagai CB ni bukan sesuatu yg bahaya pun sebab bdk2 ni akan rasa selamat dan tenang apabila dibiarkan dengan barang tersebut...tapi sebagai parent kena la slow2 cuba pisahkan barangan tersebut sebab nanti takut2 kalau akan membuatkan bdk2 ni nak bawak jugak barangan mereka ni ke sekolah..tapi jgn ler hilangkan sekelip mata je...meraung 3 hari 3 malam nnt...hahaha...umur yg sesuai untuk pisahkan CB ni ialah lebih kurang usia tiga tahun...

-------------------------------------------------

haaa....aku la salah seorang yang mempunyai clinging behavior (CB) ni...hahaha...
sejak kecik, aku ada satu habit untuk bawak towel kecik ke mana pun aku pegi especially time tido & isap botol...wakakaka...
ada satu gambar aku masa kecik yg menunjukkan betapa akrabnya aku dengan si towel tu...tp gambar tu ad kat kampung skrg ni...

CB ni ada ngn aku sampai ke hari ni...
yes...CB tu still ada ngn aku smpai sekarang tapi xde da la sekerap mcm waktu kecik2 dulu...
aku akan cari towel kecik utk aku wat peluk masa tido...
bukannya x pernah ibu aku cuba pisahkan aku dgn towel ni...bila disorok je towel tu, aku akan cari sendiri towel len...wakakaka...masalah CB aku ni x bergantung kepada satu barangan je tapi selagi barangan tersebut ada persamaan dengan yg hilang sebelum ni...

pernah skali dlu aku tertinggal towel kesayangan aku kat kampung...masa tu aku umur dlm 8-9 tahun klu x silap aku...da dlm perjalanan baru aku sedar aku pny towel da trtinggal kat rmh atok...punya la aku bermuram durja kesayangan aku trtinggal kat kampung...smpai rumah aku terus cari towel len buat ganti...hahahaha...patah tumbuh, hilang berganti la beb...

teruk x teruk masalah CB aku ni, sampai form 3 aku still bergantung dgn towel kecik utk tido...hahaha...
tp kadang2 kalau pg rmh sedara mara tu, aku cuba la jugak kawal bg x bergantung sgt dgn towel tu untuk tido...tp memang seksa aku nak tido...hahaha...susah btol nak lelapkan mata...
kalau balik kampung, memang selamba badak je aku tido dgn towel kecik aku tu sebab mak cik, pak cik, atok, nenek yg selalu ada kt kampung tu da paham sgt dgn peel aku ni...

masuk form 4, aku dpt masuk mrsm...masa ni memang sedaya upaya aku nak cuba hilangkan CB aku...
ye la kn...da makin besar pun lagi nak bergantung dgn towel utk tido...towel tu da mcm pil tido aku...
hilang la kejap problem CB ni tapi kalau aku stress or x blh tido, memang akan datang balik la CB ni...

bila aku makin besar (walaupun bdn aku maintain kecik macam budak skola), CB ni still ada ngn aku...
kalau aku x dpt tdo, capai towel kecik tu jap je da blh hanyut tido...
kalau pegi camping, kursus or pg mana2 tempat yg perlu aku bermalam, aku akan bawak towel kecik ni just in case kalau x blh tido...
bese la bila beralih tempat tido ni...memang akan ada problem sket nak bagi aku lena...

aku xtaw la aku da bebas 100% dari CB ni atau x...cuma CB ni akan dtg bila aku susah nak tido...
dari bacaan aku pasal CB ni, selalunya CB ni akan hilang dalam usia 3 tahun...
tp aku ni pe kes smpai umur 23 tahun pun still ada lagi masalah CB ni...wakakaka...
tapi xde la se serius macam waktu aku umur 3 tahun dlu...kalau kat hospital ni, kira kes aku ni kes pesakit luar je la...kihkihkih...


ni anak fynn jamal...anak dia pun ada CB mcm aku tp CB dia pada bantal...
sumber gambar dari kompilasi instagram @fynnjamal...

x kira la CB bdk2 ni pada apa skali pun...just make sure yg barangan tersebut sentiasa dicuci bg memastikan kebersihan sentiasa terjaga...kak fynn jamal ni pun selalu jgk basuh bantal kesayangan anak dia ni...sebab tu kaler len2...tengok ler betapa masyuknyer bila dapat bersama dgn bantal kesayangan a.k.a bantal busuk tu...sebab tu x blh dipisahkan serta merta camtu je...betapa akrabnya dengan kesayangan dia...

mostly CB ni akan bawak bantal, tuala, selimut or teddy bear...
pe lg eh yang bese budak2 ni berkepit?
yang aku penah jumpa baju yg ada butang & kaki org len...
hahaha...
so, peel aku ngn towel tu xde la pelik sangat lagi kan sebab ada yg lagi pelik dari tu...

moga2 bakal anak2 aku nnt xde masalah CB macam aku jugak...sket2 je xpe tapi jgn smpai ke besar cam aku ni CB nyer...wakakaka...

sumber

1 comment:

  1. Saya yang dah umur 15 ni pun terbawa lagi macam akak 😂 tapi dulu kes saya bantal busuk HAHAHAHHA sekarang ni selimut yg dr umur saya darjah 3 x silap sampai sekarang x tuka tuka 😭😭😭 nk tdo selimutvtu kene jugak ada dengan saya . Dont get wrong sy basuh selimut sy 😭🤙🏻

    ReplyDelete

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com