G.E.N.G

nuffnang

Friday, January 24, 2014

cabaran guru kawasan pedalaman

mentang2 la kami ni bakal2 cekgu cekgi baru, selalu la disogokkan dengan cte akan kena anta posting pedalaman...hahahaha...

gler ko x cuak...
naik flight kl --> kuching/sandakan & lain2 --> naik hilux 3-4 jam --> bot 2-3 jam --> sampai destinasi
tu slh satu contoh perjalanan yg senior2 aku da lalui la...
aku x kisah kalau kena g jauh2 camtu asalkan ada org yg aku da kenal...hahahaha...
kalau dalam kelas aku je yg kena jauh2, berlagu air mata jugak la aku nnt...
ala2 mcm drama scene bini askar kena tggl sebab laki dia kena bertugas jauh gitteewww haaaa....

nampak je mcm taiko, tapi penakot kemain sebenarnya aku ni...errrr...taiko la sgt kan...hahahaha...
bukan pe...aku ni cukup bermasalah nak mula berkawan...pemalu, penakot, penyegan...suma aku la tu...tapi kalau da kenal, memang terserlah perangai tiga suku aku...wakakaka...
kalau dpt kawan pesen pemalu jugak parok jugak la kot...jadi pemalu kuasa dua...

mengajar pedalaman ni memang gaji pun masyuk...
tapi masyuk2 pun xde tempat nak dibelanjakan duit2 tu...hahahaha...
maka berkepuklah duit tu dlm account nnt...

baru2 ni aku ada baca satu artikel pasal guru pedalaman ni kat FB...
dari pe yg aku baca, dia ckap gaji masyuk cmne pun, duit tu banyak abes utk trip feri...
satu trip feri tu klu x silap aku katanya mencecah hingga rm60...pegi balik klu x silap aku...
hari2 pulak tu kena naik...seminggu da 300...sebulan 1200...
katanya kalau ngaja kat bandar, duit tol ngn minyak pun x sampai camtu...
kecut perut pulak aku baca...xtaw la sejauh mana kesahihan cerita tu...
tapi dari komen2 artikel tu, ramai jugak cikgu cekgi kat sana yg menyokong cerita tu...
mungkin lain kawasan, lain la ceritanya...

sembang2 ngn member2...
dorang tanya seyes ke aku ni nak jadi cekgu?
memang minat ke jadi cekgu ni?
x takut ke kena anta pedalaman?

jawapan aku...
- aku da abes 5 thn setengah blaja jd cekgu...xkan x seyes lg nak jadi cekgu...

- minat? memang awal2 tu x minat pun...escapism sebab aku x blh bwk subjek kimia kat matrik...aku punya cita2 sebenarnya nak jadi engineer...aku minat bidang software ngn mechaniacal engineering...masa tu, aku cuma blh bwk subjek maths ngn fizik je...since offer letter tu offer aku kos maths, aku pun sambar je la...aku takut makin lama subjek kimia tu makin ke laut pastu nanti sambung degree ntah mana2 je...

offer pun utk wat degree...bidang pulak maths...cuma skop kerjanya perguruan...tipu la kalau aku x nangis utk tinggalkan matrik...tinggalkan matrik tu bermakna aku perlu lupakan bidang yg aku minat...nak tinggalkan kawan2 kat matrik lagi...ye la kan...aku baru nak start kamceng ngn kwn2...baru nak ada grup study sendri...al-maklum la aku ni memang lambat sesuaikn diri...

minat aku memang zero pada awalnya utk jadi cekgu ni...tapi, minat tu slow2 develop kat sini...nasib bek aku jenis suka budak2...kalau x, memang susah jugak nak menjiwai jadi cekgu ni...
tipu la kalau aku x jeles tgk kawan2 aku dpt berjaya jadi engineer...rasa mcm nak tekup muka dorang ngn bantal sampai pengsan supaya dorg x upload byk2 lagi cte2 pasal kerjaya dorang tu....hahahaha...aku xde la sekejam camtu...just nak menggambarkan betapa jelesnyer aku tgk dorg tu...

tapi, aku cuba gak sedapkan ati aku...biarpun aku xdpt jadi engineer, setidak-tidaknya aku harap anak didik aku ni nanti ada yg akan berjaya jadi engineer utk teruskan cita-cita aku yg x kesampaian ni...
setidak-tidaknya, aku harap anak didik aku nanti biarlah jadi org yg elok akhlaknya...boleh membaca & mengira...boleh bagi sumbangan utk agama & bangsa...biar jadi org yg berguna satu masa nanti...

- x takut kena anta pedalaman? tipu la kalau aku cakap x takut...member2 yg amik medic, nanti posting kat hospital2 besar...mana ada hospital kat kawasan pedalaman...sah2 kat tgh2 bandar...member2 amik engineering pun nnt mana ada keje kat pedalaman...member2 yg amik pendidikan sek menengah sah2 gak ngaja xde kat pedalaman kaw2 cmni...sek menangah jarang sgt ada kat pedalaman cmni...

nak wat cmne da lokasi sekolah rendah ni x menentu...kat dlm hutan belantara tu pun ko boleh jumpe sekolah rendah lagi...andai tu takdirnya nanti, aku cuma harap segala urusan dipermudahkan x kira la mana skali pun kena ngaja nnt...ikhlaskan hati untuk sampaikan ilmu...tu nasihat dari org2 yg berpengalaman kat aku...


video ni dikongsikan oleh senior aku yg mengajar di kawasan pedalaman sarawak dan senior aku ni perempuan...
aku memang salute dgn semangat dia...
jangan diminta kerja yang mudah, tapi mintalah hati yang tabah...


sekian dari balai berita penganggur....
peace yaw!!

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com