G.E.N.G

nuffnang

Thursday, January 23, 2014

kesakitan semasa melahirkan anak

ramai yang cakap melahirkan anak ni perkara yang paling menyakitkan...
since aku ni bujang lagi, sah2 la aku x penah rasa camne sakit bersalin tu...
sakit kena senggugut pun aku rasa nak menyumpah-nyumpah da sakitnya...hahaha...
serius sakit sampai x mampu nak berdiri kalau dtg senggugut ni...
senggugut ni xde ubt yg spesifik pun...selalunya pain killer je ubtnya...tapi disebabkan aku anti ubat-ubatan ni, mmg jarang la aku consume ubat...

cara aku nak kurangkan sakit memang giler sket...hahaha...
bukan aku yg kata cara aku ni giler tapi kawan2 aku yg kata...tapi bagi aku, xblh hilang sakit ni pun, dapat kurangkan sakit pun kira ckup bagus sgt da...
kalau aku kena penyakit senggugut ni, aku akan elakkan diri aku terus landing berbaring...

aku wat2 la busy...basuh baju ke...memasak ke...jalan2 window shopping ke...paling gler ialah pergi jogging...hahahaha...
tipu la kalau aku cakap x sakit utk buat semua tu...memang buat2 mcm sihat je...dalam ati menyumpah-nyumpah sakit...hahahaha...buat setakat yg aku mampu tahan je la...da tau sakit tu, toksah ngada la pegi merayap kt luar sorang2...nnt engko pengsan tepi jalan baru tau...nnt xpsl2 jadi kes polis pulak bila org dlm rmh pegi wat repot korang hilang...bila da penat buat semua tu, aku dpt tido dgn lena...berbanding ngan tgh sakit tu aku terus landing tido, lagi susah aku nak tido...da ler susah nak tido...kalau tido pun x nyenyak...

ibu pernah tanya camne rasa senggugut ni sebab ibu kata dia x penah rasa camne...
bila aku cte camne sakitnya tu, ibu cakap da mcm sakit org rasa nak bersalin je...
aaaaa...bior benor....ibu siap cakap ok la tu dpt rasa cmne sakitnya tu... +___+

so, kalau ada kawan perempuan/awek/gelpren/adik/sepupu or mana2 perempuan yg bgtau dia x larat sebab senggugut tu, paham2 ler dorg memang betul2 sakit...
jgn nak memandai-mandai kata saje nak berlebih-lebih berlakon sakit...
aku rasa macam nak kasi penampar jepun je kat laki yg cakap camtu...hahahaha...

masa study dlu, aku ada sorang lecturer maths ni memang selalu kongsi mcm2 cerita pasal kehidupan, agama & pengalaman dia sebagai selingan dalam kelas...
cte2 dia pulak xpnh x best...memang aku salute dgn ilmu yg dia ada...bukan setakat ilmu maths je dia pakar, ilmu2 agama pun byk dia share ngn kteorg...lagi2 pasal sirah nabi...
pernah skali tu, dia share pengalaman dia teman isteri dia bersalin...

dia cte camne mula2 start sakit...
camne keadaan sebelum bersalin...
pe yg penyebab sakit tu...
byk lagi la lecturer aku tu cte...
katanya buat pengajaran utk kami semua supaya hargai kesusahan ibu-ibu yang nak melahirkan kami...pengajaran jugak buat classmate lelaki aku supaya nnt esok2 da ada bini sendiri supaya hargai wife masing2 yg kesakitan nak melahirkan zuriat...

memang menusuk kalbu cte yg disampaikan tu...
naik ngilu aku membayangkan kesakitan tu...
abes class, aku pegi basuh muka sebab sakit gler kepala aku membayangkan kesakitan tu...
baru membayangkan kesakitan tu pun aku da sakit kepala...
nak wat camne da aku ni jenis kalau dengar cte pasal sakit2 ni je, dlm kepala aku da imagine yg dasyat2 je...bab imagine ni aku memang handal...hahahaha...

pastu, ada la satu hari tu aku jumpe ada org post satu video ni...
video ni pasal 2 org lelaki yg nak rasa camne rasa sakit org yg nak bersalin ni dgn mencuba mesin simulasi yg dpt bg rasa kesakitan semasa nak bersalin...
intro video tu kemain berlagak dua org mamat ni bgtau katanya perempuan ni over je mengekspresi rasa sakit tu...
bila da sambung mesin tu kan bdn dorg, baru dia tau cmne sakit tu...hahahaha...

bini dorang kat tepi tu pun tersengih je tgk laki dorg menjerit-jerit sakit...
baru simulasi...da terhentak-hentak kaki atas katil...terjerit-jerit sakit...tertonggeng-tonggeng tepi katil...belum yg real punya lg pun da cmtu gayanya...
tu la...berlagak sgt...amik ko...kihkihkih...
at the end, dua org mamat ni bgtau memang betul sakit sgt nak bersalin ni...siap mintak maaf kat mak dia lagi...haaaa...insaf terus...



konklusinya, hargailah ibu @ mak @ ummi @ mama @ mummy yg da melahirkan korang ke dunia ni...
bukan senang nak lahirkan kita ke dunia ni...
badan manusia hanya mampu menahan sakit sehingga 45 del (unit) kesakitan...
tapi, semasa nak bersalin, kesakitan yg dialami adalah sehingga 57 del (unit) kesakitan iaitu bersamaan dengan kesakitan 20 tulang yg patah secara serentak...
boleh bygkan camne sakitnya??
terpotong jari sikit pun da terasa sakit...
aku ngilu membayangkan kesakitan tu masa tgh type ni...

respect your mother...
betapa dia sakit memperjuangkan nyawanya utk melahirkan kita ke dunia...
kalau sorang anak je, sakitnya diibaratkan 20 tulang patah secara serentak...
camne kalau lima, tujuh, or sepuluh org anak? da bpe byk kesakitan yg ditanggung semasa nak melahirkan adik-beradik korang...

berbaktilah kepada kedua ibu bapa sementara mereka masih ada...
bagi mereka yg sudah ketiadaan ibu bapa, titipkan doa untuk mereka kerana doa dan amalan anak-anak yg akan menjadi bekalan buat ibu bapa di sana...
ingatlah bahawa syurga itu di bawah telapak kaki ibu...




kecik2 dulu, suka gak usha2 kaki ibu aku sebab nak tau camne rupa syurga tu...
ala...masa kecik2 dlu bukan aku paham pun perumpamaan camtu...
kihkihkihkih....
peace yaw!!!

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com