G.E.N.G

nuffnang

Wednesday, January 8, 2014

resepi : cheezy ball ala KFC

ada la satu hari tu dok scrolling FB ni, terjumpe la satu pic ni...katanya masakan dia wat ni ala2 cheezy ball KFC tu haaa....
aku pun heran jugak mula2 tgk tu sebab setahu aku kat KFC ad cheesy wedges je...wakakaka...
kalau fast food ni aku kureng sket makan KFC sebab aku lg prefer pizza...sebab tu jarang update menu baru KFC...*alasan*
xtaw la ulu mana aku duduk sebelum ni smpai x penah tau kewujudan menu baru KFC ni...
x lama lepas jumpe gambar tu, baru la aku perasan iklan benda alah tu kat TV...hahahha...
ada TV rupa2nya kat rumah mok cik ni...igtkan channel TV pun xdpt...wakakaka...
aku ni spesies yg x bpe minat tgk TV...selalu tgk pun cte2 yg aku minat or aku follow je...



haaaa...amik kau iklan KFC ni ha...xpenah kalah you....
kalau aku jumpa iklan ni dulu dari resepi ni, mau aku pegi KFC beli dlu cheezy ball ni...
penah skali dulu aku terpengaruh dengan menu KFC yg shrimp stick tu...aku ni da la peminat tegar udang walaupun hakikatnya aku x boleh makan udang due to allergy problem....
tapi aku ni pe kisah dgn segala masalah tu...kalau sakit boleh cari ubat, tapi kalau aku dok terigau-igau makanan tu acaner? hahaha...dramatik gler...


tengok la iklan ni...besar gedabak shrimp stick tu...
mau x terliur aku tengok...dekat sama besar dengan peha ayam tu kot...
dgn udang sebenar katanya dalam iklan tu...
skali aku pegi beli haram jadah shrimp stick tu besar jari kelingking aku je kot....
arghhhhhh...budus gler rasa...wakakaka...

jadi, bagi mengelakkan aku tertipu lagi dengan pak cik rambut putih ni, aku pun try la resepi ni...

cheezy ball ala KFC

bahan-bahan :
keju / cheese (ikut suka nak pakai cheese ape...mozarella, cheddar or parmesan...atas selera masing2...aku guna cheddar yg sebuku mcm size butter tu)
3 biji kentang size besar
tepung gandum secawan (ayak)
telur 1 biji
garam secukup rasa
stok ayam seketul (nak pakai serbuk cukup rasa meggi pun boley...ikut selera masaing2)
lada hitam (x letak pun xpe...tapi aku letak sebab aku suka lada hitam)
breadcrumb / serbuk roti (ala...yg kaler oren macam kulit nugget tu)
minyak utk menggoreng

cara-cara:
1) cheese tu potong dadu ikut size yg korang suka...toksah besar2 sgt jugak sebab nanti susah nak bentuk bulat2...agak2 sesuai...
2) rebus kentang sampai empuk...letak garam dlm rebusan tu...angkat dan toskan bila da empuk...leyekkan kentang tu...elakkan rebus terlalu lama sebab nanti kentang tu berair sgt masa nak lenyek...
3) masukkan tepung ke dalam kentang yg da dilenyekkan tu...
4) masukkan garam, stok ayam & lada hitam (pilihan) secukup rasa dalam adunan tu...kaup balik sampai sekata...
5) amik doh tu lebih kurang besar sket dari guli...kasi leper pastu masukkan keju & bulatkan sampai keju tu x terdedah lagi...doh ni x sedap kalau tebal2 sgt...
6) pecahkan telur...kocak2 manja telur tu...pastu kasi rendam doh tadi dalm telur pastu golek pulak dalam breadcrumb tu sampai rata...
7) panaskan minyak & goreng dgn api sederhana...toskan & siap utk dihidang...

senang je kan...ni ha hasil yang aku buat...



sebab aku x jumpe breadcrumb itu hari, so lepas golek2 dalam telur, aku golekkan pulak dalam tepung gandum...kalau ada tepung kentucky pun sedap jugak...tapi kalau dpt breadcrumb ni baru lagi real mcm yg KFC tu haaa....




let the cheese melts in your mouth, not your hand!
hahaha...

rujukan resepi di sini & sini

sekian dari dapur masterchef yg sukakan keju yg xbpe master lagi...

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com