G.E.N.G

nuffnang

Wednesday, January 15, 2014

resepi : mushroom soup

sementara tunggu posting ni, pekerjaan yang paling terer aku buat ialah menghabiskan stok makanan kat rumah...hahahaha...

bukan aku xnak pegi keluar membanting tulang mencari rezeki...nak keluar rumah bagi kucing makan pun aku malas sebab aku takut kucing...hahaha...sementara boleh bersenang lenang ni, manfaatkan sebaiknya...nanti esok2 da keje mana nak dpt cuti lama2 camni...

ada la satu hari tu, incik abah beli 2 batang roti perancis...selalunya kalau makan roti perancis ni sedap cicah ngn sup tulang or sup daging...feeling western sket cicah la ngn mushroom soup...kalau x diabeskan nanti, expired camtu je roti2 ni...

disebabkan aku lg prefer selera ala2 western, maka aku pun menterai la bikin mushroom soup versi homemade...xmo da telan yang cap campbell tu...byk MSG...enggak elok utk kesihatan...da masuk 20an ni kena blaja jaga kesihatan...x blh da men taram je nak telan pe mcm dulu2...hahaha...aku xnk umur masuk 3-40 nanti da skt mcm2...

bahan-bahan:
satu tin cendawan butang
satu tin susu cair
2 sudu mentega
5-6 ulas bawang putih
air
3 sudu tepung gandum (bancuh dengan air)
seketul kiub ayam
garam secukup rasa
cendawan shittake (optional...kalau guna ni lagi kuat aroma cendawan...x guna pun xpe)
daun basil (xde pun xde hal...just utk naikkan lagi aroma je)

cara-cara:
1 - potong dadu cendawan...nk potong segi tiga pun xde hal...ikut selera masing2...potong bentuk len2 x jejaskan rasa pun...
2 - cincang bawang putih
3 - panaskan periuk...cairkan mentega pastu tumis bawang putih sampai naik bau...bukan sampai hangus yer...api toksah besar sgt...
4 - pastu masukkan cendawan...gaul sebati dengan mentega & bwg putih tu...
5 - tambahkan sikit air utk elak bawang putih hangus...pastu masukkan kiub ayam...pastikan kiub tu lebur dgn sempurna 
6 - bila kiub da lebur dengan sempurna, masukkan susu cair...pastu tambahkan air ikut banyak mana yg korang nak...aku tambah dlm 3-4 mangkuk air...
7 - masak sampai da mendidih pastu baru tuang bancuhan tepung gandum tadi...masa tuang ni pastikan sentiasa kacau utk elakkan tepung berketul...
8 - tambahkan garam secukup rasa...tambah daun basil utk lebih beraroma...
9 - tutup api & siap utk dihidang


roti perancis tu kalau nak lagi superb, sapu ngn garlic spread pastu golek2kan atas kuali...pastu memang lagi superb bila cicah ngn mushroom soup...blh feeling mcm mkn kt pizza hut...hahahaha...tapi masa ni suma ada majerin cap daisy je...kihkihkih...majerin cap daisy pun semacam gk berselera bila makan...

da mcm blog masakan pulak...sejak akhir2 ni update pasal resepi je...hahaha...
blog aku, ske ati aku la...xde spesifik utk sesuatu perkara pun utk blog ni...x suka, toksah baca...x best pun aku tulis...eh silap...x best pun aku type...hahaha...

aaaaa...xigt la aku amik resepi ni kat mana...kihkihkih...

sekian dari dapur yang berkepul-kepul asap

No comments:

Post a Comment

Copyright (c) All Right Reserved by garisanhorizon.blogspot.com